Nyutdannede og studenters motivasjon i jobb: En kvalitativ studie av fleksibel arbeidstid som motivasjonsfaktor
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625352Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for denne oppgaven har vært vår interesse for det norske arbeidslivet, og hva som motiverer og engasjerer de ansatte. Vi har vært opptatt av å undersøke om fleksibel arbeidstid skiller seg ut som en motivasjonsfaktor. Fleksibel arbeidstid er en stor del av flere sektorer i norsk næringsliv, og det er interessant å se hva “nykommerne” i arbeidsmarkedet mener om temaet. Det dannet følgende problemstilling:
«Hvordan stiller nyutdannede og studenter seg til muligheten for fleksibel arbeidstid i forhold
til andre motivasjonsfaktorer i en jobb?»
For å svare på problemstillingen har vi delt utvalget vårt i to, hvor den ene delen representerer studenter og den andre representerer nyutdannede. Undersøkelsen ble utført gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer. En del av formålet var å se om det finnes en forskjell mellom gruppene, i form av hvilke holdninger og meninger de besitter rundt temaet.
Funnene i undersøkelsen belyser hvilke motivasjonsfaktorer som er viktige for utvalget, og hvilke forventninger de har til arbeidslivet. I tillegg fremkommer det funn som tilsier at fleksibel arbeidstid ikke er viktigere enn andre motivasjonsfaktorer, og at arbeidsmiljø i høy grad skiller seg ut. Dette er informasjon vi mener at bedrifter kan dra nytte av i planleggingen av rekrutteringsprosesser, og i tilretteleggingen for nyansatte i sine bedrifter.