Augmented Reality (AR) - en transformerende innovasjon for netthandel i fashion industrien?
Abstract
Netthandel har hatt en stor påvirkning i fashion industrien. Konkurransesituasjonen er intens
mellom de aktørene som befinner seg i denne kanalen. For å få suksess i en slik kanal, er det
essensielt å skille seg ut, og skape innovative kundeprosesser. Vi har valgt å se på Augmented
Reality (AR) som et virkemiddel i netthandel innen denne industrien. AR har hatt størst preg i
B2B markedet, men nærmer seg i høy hastighet i forbrukermarkedet. Augmented Reality
innen fashion kan potensielt benyttes i form av et visuelt prøverom av forbrukere, i deres
kjøpsopplevelse på nett. Teknologien har blitt testet ut som software gjennom enkelte aktører
i fashion industrien, men har ennå ikke fått et fotfeste i denne bransjen. Med bakgrunn i
følgende ønsket vi å avdekke teknologiens anvendelsesområder og dens potensielle
utbredelse, i et fremtidig perspektiv. Problemstillingen i denne oppgaven er dermed;
“Hvordan kan Augmented Reality påvirke og forenkle kundens kjøpsbeslutninger innen
netthandel i Fashion Industrien?”
Siden denne teknologien ikke har blitt anvendt i dette området, har vi valgt å gå for en
kvalitativ tilnærming. Problemområdet tar for seg tre komponenter; utvikling av ARteknologi,
fashion-bedrifter og forbrukere som skal benytte seg av dette i deres kjøpsprosess.
Vårt strategiske utvalg besto av tre internasjonale teknologiselskaper og tre fashion aktører
under dybdeintervju, og 12 forbrukere som har deltatt i fokusgrupper. Funnene fra disse tre
komponentene har blitt fordelt etter tre forskningsspørsmål som helhetlig belyser den
overordnede problemstillingen.
Våre funn bekrefter at potensialet for utbredelse av AR, innen fashion bransjen, er stort. Det
kreves et samspill mellom teknologiselskaper og fashion bedrifter, for å kunne utvikle og
implementere løsninger, som radikalt kan forbedre kundenes kjøpsopplevelse på nett. AR kan
medføre en reduksjon av returer vesentlig, samt at ubehaget som oppstår etter kjøp dempes
(etterkjøpsdissonans). Steget om evaluering ved kjøp kan effektiviseres ved at kundene vet
hvordan de selv ser ut med klærne før kjøp. Fashion aktørene må være villige til å investere i
dette, samtidig som GDPR tilfredsstilles. Forbrukere må tilbys en bedre kjøpsopplevelse for å
ha et insentiv til å gi fra seg sensitive personopplysninger. Hovedkonklusjonen er at ARteknologien
vil kunne bidra til å forbedre kundenes kjøpsopplevelse, samt øke gevinster hos
fashion - leverandører, men per i dag er teknologien ikke moden nok. Men manglende er ikke
større enn at vi prognostiserer at teknologien vil “ta av” i løpet av 2-3 år.