Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBhart, Kunal
dc.contributor.authorAl-Jboori, Ali Mahdi Saleh
dc.contributor.authorAdland, Jonathan
dc.date.accessioned2019-11-06T12:54:16Z
dc.date.available2019-11-06T12:54:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626932
dc.description.abstractNetthandel har hatt en stor påvirkning i fashion industrien. Konkurransesituasjonen er intens mellom de aktørene som befinner seg i denne kanalen. For å få suksess i en slik kanal, er det essensielt å skille seg ut, og skape innovative kundeprosesser. Vi har valgt å se på Augmented Reality (AR) som et virkemiddel i netthandel innen denne industrien. AR har hatt størst preg i B2B markedet, men nærmer seg i høy hastighet i forbrukermarkedet. Augmented Reality innen fashion kan potensielt benyttes i form av et visuelt prøverom av forbrukere, i deres kjøpsopplevelse på nett. Teknologien har blitt testet ut som software gjennom enkelte aktører i fashion industrien, men har ennå ikke fått et fotfeste i denne bransjen. Med bakgrunn i følgende ønsket vi å avdekke teknologiens anvendelsesområder og dens potensielle utbredelse, i et fremtidig perspektiv. Problemstillingen i denne oppgaven er dermed; “Hvordan kan Augmented Reality påvirke og forenkle kundens kjøpsbeslutninger innen netthandel i Fashion Industrien?” Siden denne teknologien ikke har blitt anvendt i dette området, har vi valgt å gå for en kvalitativ tilnærming. Problemområdet tar for seg tre komponenter; utvikling av ARteknologi, fashion-bedrifter og forbrukere som skal benytte seg av dette i deres kjøpsprosess. Vårt strategiske utvalg besto av tre internasjonale teknologiselskaper og tre fashion aktører under dybdeintervju, og 12 forbrukere som har deltatt i fokusgrupper. Funnene fra disse tre komponentene har blitt fordelt etter tre forskningsspørsmål som helhetlig belyser den overordnede problemstillingen. Våre funn bekrefter at potensialet for utbredelse av AR, innen fashion bransjen, er stort. Det kreves et samspill mellom teknologiselskaper og fashion bedrifter, for å kunne utvikle og implementere løsninger, som radikalt kan forbedre kundenes kjøpsopplevelse på nett. AR kan medføre en reduksjon av returer vesentlig, samt at ubehaget som oppstår etter kjøp dempes (etterkjøpsdissonans). Steget om evaluering ved kjøp kan effektiviseres ved at kundene vet hvordan de selv ser ut med klærne før kjøp. Fashion aktørene må være villige til å investere i dette, samtidig som GDPR tilfredsstilles. Forbrukere må tilbys en bedre kjøpsopplevelse for å ha et insentiv til å gi fra seg sensitive personopplysninger. Hovedkonklusjonen er at ARteknologien vil kunne bidra til å forbedre kundenes kjøpsopplevelse, samt øke gevinster hos fashion - leverandører, men per i dag er teknologien ikke moden nok. Men manglende er ikke større enn at vi prognostiserer at teknologien vil “ta av” i løpet av 2-3 år.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectAugmented realitynb_NO
dc.subjectNetthandelnb_NO
dc.subjectMotenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleAugmented Reality (AR) - en transformerende innovasjon for netthandel i fashion industrien?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal