dc.description.abstract | Bruken av magefølelse innen rekruttering er et mye omtalt tema, spesielt innen
konsulentbransjen. Vårt utgangspunkt som forskere bygger på erfaring fra både skolebenken
og arbeidsliv, og vi opplever et gap mellom forskning og praksis. Derfor har vi ansett det som
svært interessant å undersøke rekrutteringsansvarliges holdninger til bruk av magefølelse, og
har derfor bygget opp oppgaven rundt følgende problemstilling: “Hvilke holdninger har
rekrutteringsansvarlige i konsulentbransjen til bruk av magefølelse i intervju-og
beslutningsprosesser?”.
For å besvare problemstillingen har vår forskning blitt gjennomført med bruk av kvalitativ
metode med tilhørende fenomenologisk forskningsdesign. Vi har gjennomført et omfattende
litteratursøk for å øke vår forståelse om eksisterende forskning og teori rundt tematikken.
Deretter har vi innhentet data gjennom dybdeintervjuer med fem informanter som innfrir satte
krav til utvalg, og gjennom disse intervjuene har vi samlet inn informasjon som legger
grunnlag for dataanalyse. Videre har omfattende analyse avdekket tre funn, herunder innen
rekrutteringsprosessen, organisatorisk og personlig bevissthet og bruken av magefølelse.
Våre funn sett i tilknytning til eksisterende teori avdekker bevissthet rundt magefølelsens
betydning både innenfor interne rekrutteringsprosesser, men også på et personlig plan. Videre
viser det seg at våre informanter ønsker å vektlegge magefølelsen i ulik grad, og det varierer
hvorvidt de stiller seg positiv eller negativ til bruken av denne. På bakgrunn av dette har vi
avdekket at rekrutteringsansvarlige i konsulentbransjen har ulike holdninger til bruken av
magefølelse i intervju- og beslutningsprosesser.
Vi håper vår undersøkelse kan inspirere til videre forskning, og har avslutningsvis presentert
våre innspill til mulige problemstillinger som kan undersøkes ytterligere. | nb_NO |