Vy eller fy? : Har alder hos befolkningen en effekt på merkeverdien når en statlig organisasjon endrer navn?
Abstract
Vår bacheloroppgave omhandler hvordan folk i forskjellige målgrupper oppfatter
navneendringer. Dette vil vi belyse ved hjelp av merkekjennskap, merkeholdninger,
merkeomdømme og merkeassosiasjoner. Vi har i vår oppgave tatt utgangspunkt i de statseide
selskapene Vy og Equinor, da de nylig har gjennomført en navneendring som fremdeles er
under utvikling.
Problemstillingen for oppgaven er som følger:
Har alder hos befolkningen en effekt på merkeverdien når en statlig organisasjon endrer
navn?
For å avdekke og svare på problemstillingen har vi valgt å anvende kvalitativ metode. Studiet
er basert på et eksplorativt design med en fenomenologisk tilnærming. For innsamling av
datamateriale benyttet vi oss av fokusgrupper, der vi hadde fire analyseenheter; med 3-5
informanter per enhet. Enhetene ble delt opp etter alderen 18-25 og 40-65 år.
Litteraturen knyttet til oppgaven baserer seg på pensum og tidligere forskningsartikler. Vi
fremlegger elementer som er med på å bygge opp merkeverdien i et selskap, og presenterer to
grunnleggende dimensjoner av rebranding; evolusjonerende rebranding og revolusjonerende
rebranding.
I våre datafunn fikk vi innsikt i analyseenhetenes virkelighet knyttet opp mot
navneendringene Vy og Equinor. Avslutningsvis sikret vi transkriberingen og kodingen ved
hjelp av forskertriangulering. Vår tolkning av innsikten vi fikk ble brukt til å avkrefte alle
hypotesene, da det ikke var en tydelig forskjell på den oppfattede merkeverdien etter
navneendringen.