Semiotisk analyse av United Colors of Benetton : En kvalitativ studie om Benetton’s bruk av tegn og provokasjon i merkevarebygging
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2627086Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven ønsker vi å undersøke hvordan provokasjon og semiotikk bidrar både
positivt og negativt til å skape kjennskap til merkevaren Benetton. Vi ønsket å utforske dette
nærmere på bakgrunn av at klesmerket har benyttet seg av en unik og original markedsføring,
som skiller seg drastisk ut fra andre merkevarer. Vi har derfor kommet frem til følgende
problemstilling
“Hvordan fremstår Benetton og hvordan bygger de merkevaren gjennom semiotikk og
provokasjon?”
Vi har tatt i bruk teori og begreper som vil belyse forskningsspørsmålene og
problemstillingen på en hensiktsmessig måte. Metoden vi har benyttet oss av er kvalitativ
metode med casedesign som tilnærming. Videre har vi analysert reklamekampanjene “Prest
og nonne” fra 1991 og “Bosnisk soldat” fra 1994, og på bakgrunn av disse har det blitt
gjennomført fokusgruppeintervjuer med to forskjellige målgrupper.
Avslutningsvis har vi presentert analyser, tolkning, funn og konklusjon. I teoridelen
presenterte vi tre teoretikere innenfor semiotikken og viser at resultatene fra analysene våre
kan kobles opp mot teorien til Peirce og hans grunnleggende påstand om at et tegn består av
tre sammenhengende deler: et tegn, et objekt og en interpretant. Hovedfunnet gjennom
arbeidet med denne oppgaven viser at bruk av tegn kan være positivt for merkevaren
gjennom for eksempel kjennskap og kunnskap. United Colors of Benetton skaper vareprat
med sine originale og provoserende reklamekampanjer og genererer en sterk og unik
merkeidentitet. I analysedelen ble det tydelig for oss at det er stor forskjell på hvordan
mennesker reagerer på provoserende reklamekampanjer. Dette kan føre til at for sterke
virkemidler kan medvirke til at United Colors of Benetton mister både nye og eksisterende
kunder.
Vi avslutter oppgaven med anbefaling til videre forskning og kritikk av egen gjennomførelse.
Dette for at leseren skal få en forståelse av problemer som oppstod underveis i oppgaven og
som kan ha bidratt til å påvirke våre resultater.