dc.contributor.author | Rånes, Frida Hartz | |
dc.contributor.author | Sølvberg, Helene Fagervik | |
dc.date.accessioned | 2019-11-07T08:42:30Z | |
dc.date.available | 2019-11-07T08:42:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2627096 | |
dc.description.abstract | Hensikt: Denne oppgaven søker å bidra til forståelse og innsikt i pensumlitteraturen, med
fokus på interaksjon mellom forleser og student, og hvilke bakenforliggende faktorer som kan
sies å påvirke opplevelsen av pensum. Oppgaven vil forsøke å besvare problemstillingen: På
hvilken måte kan forelesere påvirke studenters valg av pensum?
Design: For å besvare problemstillingen har vi benyttet et eksplorativt design, og en
metodetriangulering form i av to kvalitative undersøkelser. Forundersøkelsen hadde som
hensikt å gi innsikt og avdekke uforutsette aspekt. (Del 1) Forundersøkelsen ble gjennomført i
på ansatte ved Høyskolen Kristiania, form av personlig intervju. (Del 2) I Den andre
undersøkelsen var hensikten å undersøke studenters opplevelse og holdninger. Det ble her
benyttet minigrupper.
Funn: Foreleser i deres rolle som autoritet, besitter en legitim makt som gir ”mulighet til
påvirkning”. Imidlertid kan det virke som dette er noe de selv er svært lite beviste på. Og det
virker i stor grad som studentene selv lar seg påvirke gjennom begrenset bevissthet.
Anbefaling: Vi vil anbefale å se nærmere på norske fagforlag. Samt å undersøke om Open
Access er en mer hensiktsmessig måte å tilnærme seg læring. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | HR og personalledelse | nb_NO |
dc.subject | Markedsføring og merkevareledelse | nb_NO |
dc.title | Et innblikk i pensumlitteraturen | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |