Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaksvoll, Stian
dc.contributor.authorMaria, Skogen
dc.contributor.authorSandaker, Stian
dc.date.accessioned2021-03-01T08:33:12Z
dc.date.available2021-03-01T08:33:12Z
dc.date.issued2020-06-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730786
dc.description.abstractHvilke faktorer påvirker dagligvarebransjens villighet til å utvikle bærekraftige strategier? Dagligvarebransjen operer i et omfattende marked, hvor fokuset rundt bærekraft har vært sentralt de siste årene. Stadig flere bedrifter jobber hardt for å utarbeide en bærekraftig strategi, hvor dagligvarebransjen har et stort ansvarsområde. Etter å ha tatt for oss en teoretisk undersøkelse og dokumentanalyse, trakk vi frem tre ulike faktorer som vi ønsket å fokusere på. NorgesGruppen er en mektig aktør i dagligvarebransjen, og vi så det som relevant å presentere en bærekraftig strategi rettet mot nevnt aktør. Vi så det som hensiktsmessig å ta for oss en kvalitativ tilnærming for å lære om fenomenet vi ønsket å undersøke, og formulerte følgende problemstilling: “Hvilke faktorer påvirker dagligvarebransjens villighet til å utvikle bærekraftige strategier?” Formålet med forskningen vår er å få en oversikt over hvilke faktorer som setter en demper på bærekraftig utvikling, og hvilke utfordringer dette byr på. Her valgte vi å ta for oss ulike aktører i verdikjeden som har en stor innvirkning på dagligvarebransjen i Norge. Vi tok for oss tre faktorer av bærekraft vi så som aktuelle i arbeidet med bærekraftige strategier, og hvor vi trakk frem følgende forhold: Miljø- og klimaforhold Sosiale forhold Økonomiske forhold Forholdene baserer seg på teori og dokumentanalysen vi gjennomførte, der vi videre ønsket å grave dypere i tankene hos aktørene som opererer i dagligvarebransjen. Videre tok vi kontakt med noen av Norges største aktører innen dagligvarebransjen og gjorde en kvalitativ tilnærming i form av dybdeintervju. Funnene våre belyste ulike tanker rundt hva som sees som de største utfordringene ved utarbeiding av en bærekraftig strategi. Vi ser på studien vår som relevant for videre forskning, og vi presenterer et forslag til en bærekraftig strategi for NorgesGruppen, samt videre forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringen_US
dc.subjectSalgsledelseen_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectStrategien_US
dc.titleEn studie av aktører i dagligvarebransjen og forslag til innhold i en bærekraftig strategien_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal