Er Tise en mer attraktiv gjenbruksplattform enn Finn.no til salg av brukte klær?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2730828Utgivelsesdato
2020-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker om Tise er en mer attraktiv gjenbruksplattform enn Finn.no til
salg av brukte klær. Selve gjenbruksfenomentet er ikke nytt, men det er først nå i nyere tid at
det er flere aktører som tilrettelegger plattformer til private forbrukere.
Plattformene som benyttes på nye digitale arenaer, som er etablert som tosidige
markeder, har innebygde tillitsmekanismer, slik som åpenhet om transaksjoner,
gradering eller vurdering av leverandører og kunder, brukerskapte beskrivelser av
tilbudene og lignende. En slik infrastruktur legger til rette for utvikling av tosidige
markeder.” (Krokan 2016).
Oppgaven måler holdning og betalingsvillighet til unge mennesker som er potensielle
forbrukere til de representative plattformene. Teorikapittelet er basert på dette og skal kunne
hjelpe oss å sette dette inn i en større kontekst og få forståelse for utfallet av undersøkelsen.
Forskningen er gjort gjennom et eksperiment, hvor det var to grupper, en eksperimentgruppe
som ble eksponert for en Tise annonse, og en kontrollgruppe som ble eksponert for en Finn.no
annonse.
Resultatene i denne oppgaven viser at det ikke er noe signifikant forskjell mellom
attraktiviteten hos de to plattformene, men vi kan se tendenser til en korrelasjon mellom pris
og holdninger. Et spennende funn blir gjort når vi fjerner de som er negative til brukthandel,
da ser vi en prisøkning, forbedret holdning mot Tise og en negativ utvikling mot Finn.no,
samtidig som korrelasjonen i det nye utvalget holder seg.