Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Jonas
dc.contributor.authorHellstrand, Markus
dc.contributor.authorHogseth, Tomas
dc.date.accessioned2021-03-01T09:20:12Z
dc.date.available2021-03-01T09:20:12Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730828
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker om Tise er en mer attraktiv gjenbruksplattform enn Finn.no til salg av brukte klær. Selve gjenbruksfenomentet er ikke nytt, men det er først nå i nyere tid at det er flere aktører som tilrettelegger plattformer til private forbrukere. Plattformene som benyttes på nye digitale arenaer, som er etablert som tosidige markeder, har innebygde tillitsmekanismer, slik som åpenhet om transaksjoner, gradering eller vurdering av leverandører og kunder, brukerskapte beskrivelser av tilbudene og lignende. En slik infrastruktur legger til rette for utvikling av tosidige markeder.” (Krokan 2016). Oppgaven måler holdning og betalingsvillighet til unge mennesker som er potensielle forbrukere til de representative plattformene. Teorikapittelet er basert på dette og skal kunne hjelpe oss å sette dette inn i en større kontekst og få forståelse for utfallet av undersøkelsen. Forskningen er gjort gjennom et eksperiment, hvor det var to grupper, en eksperimentgruppe som ble eksponert for en Tise annonse, og en kontrollgruppe som ble eksponert for en Finn.no annonse. Resultatene i denne oppgaven viser at det ikke er noe signifikant forskjell mellom attraktiviteten hos de to plattformene, men vi kan se tendenser til en korrelasjon mellom pris og holdninger. Et spennende funn blir gjort når vi fjerner de som er negative til brukthandel, da ser vi en prisøkning, forbedret holdning mot Tise og en negativ utvikling mot Finn.no, samtidig som korrelasjonen i det nye utvalget holder seg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringen_US
dc.subjectTiseen_US
dc.subjectGjenbruksplattformen_US
dc.titleEr Tise en mer attraktiv gjenbruksplattform enn Finn.no til salg av brukte klær?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal