dc.contributor.author | Østby Lambine, Edvin | |
dc.contributor.author | Suarez, Martin Gabriel | |
dc.date.accessioned | 2021-03-01T09:33:58Z | |
dc.date.available | 2021-03-01T09:33:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2730844 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne bachelor avhandlingen er å utforske hvorvidt bærekraftige produkter og
bedrifter påvirker lojaliteten til forbrukere. Miljøutfordringer er noe som står sentralt i dagens
samfunn, den globale temperaturen stiger samtidig som at vi fråtser ressurser. Mange
bedrifter forsøker å gjøre sitt ved å ta ansvar for sine innvirkninger på miljøet, men hvordan
påvirker dette forbrukere? Er det slik at forbrukere er mer lojale mot bedrifter som er
bærekraftige, eller har dette ingenting å si for forbrukere?
Problemstillingen vi skal ta for oss i denne oppgaven lyder som følger:
“ Påvirker bærekraft forbrukerlojalitet?” I henhold til dette har vi faktorisert det ned til tre
forskningsspørsmål som skal bidra med å gi oss svar på dette.
F1: “ Endrer forbrukeres holdninger seg ut fra en bedrifts bærekraftighet?”
F2: “ Til hvilken grad lar forbrukere seg engasjere av bærekraft?”
F3: “ Kan man tyde en markant forskjell i forbrukeres lojalitet når det kommer til
generasjonsforskjeller?”
Funnene våre indikerer at forbrukere anser bærekraft som positivt, men det ligger fremdeles
flere barrierer mellom å påvise lojalitet mellom forbrukere og bærekraftige
produkter/bedrifter. Analyser hvor vi har sammenlignet forbrukeratferd mellom forskjellige
generasjoner viser forskjeller som kan være til nytte for å perspektivere forholdet mellom
forbrukere og bærekraft for bedrifter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Markedsføring | en_US |
dc.subject | Merkevareledelse | en_US |
dc.subject | Forbrukerlojalitet | en_US |
dc.title | Et studie av bærekraft og lojalitet: påvirker bærekraft forbrukerlojalitet? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |