Etikk i markedsføring av kosmetiske behandlinger
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2730846Utgivelsesdato
2020-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har i denne oppgaven valgt å skrive om de etiske beslutningene en bedrift gjennomgår før
de publiserer et innlegg på Instagram. Bakgrunnen for at vi valgte dette temaet var fordi vi
synes det var spennende, samtidig som vi så at det var lite informasjon fra klinikkene sin side
i saken. Hovedoppgaven vår har vært å se på hvilke etiske beslutningsprosesser de
kosmetiske klinikkene gjennomgår når de legger ut et innlegg på egen Instagramside. Ut ifra
dette har vi valgt følgende problemstilling:
Hvordan stiller kosmetiske klinikker seg til de etiske utfordringene ved sin
kommunikasjon av kosmetiske inngrep gjennom Instagram?
Vi begynner med en innledning som omhandler bakgrunn for valg av tema, presentasjon av
problemstilling og en forklaring på hvilke avgrensninger vi har gjort. For å besvare
problemstillingen har vi valgt å starte med en teoridel, denne teoridelen har vi valgt å dele inn
i tre hovedområder. Den første delen er hvordan klinikkene bruker Instagram for å fremme
egen klinikk. Andre delen handler om kommunikasjonsprosessen og hvordan klinikkene
sender ut et budskap, for så hvordan dette blir mottatt av forbruker. Hovedmodellen vi har
brukt er etisk beslutningsmodellen, som omhandler hvordan klinikkene selv tenker gjennom
prosessen rundt å ta etiske beslutninger. Her har vi grundig gjennomgått alle fasene for å se
på om klinikkene tenker omfanget av uetiske valg. I tillegg til dette vil vi diskutere
markedsføringsloven, og hvordan klinikkene forholder seg til denne.
For å få svar på det vi lurer på har vi valgt og gå for en kvalitativ metode og dybdeintervju,
hvor vi har 3 informanter. Informantene er ledere eller markedsførere i hver sin klinikk,
etablert i Bergen eller Oslo. Videre ble funnene analysert og kodet, for å finne ut av hva som
var relevant av innhentet informasjon. Analysen er basert på etisk beslutningsmodellen, mens
resultatet av analysen baserer seg på undersøkelsesspørsmålene vi ønsker å besvare ved hjelp
av modellen. Problemstillingen blir besvart i konklusjonen, i tillegg til svakheter med
oppgaven, selvrefleksjon og videre forskning innenfor dette temaet.