Fra revenue management til total hotel revenue management. Hvordan vil en overgang til THRM prege hotellets prosesser å ulike nivå?
Abstract
Vi har i denne oppgaven valgt å undersøke hvordan en overgang fra Revenue management
(RM) til Total hotel revenue management (THRM) vil prege hotellets prosesser på ulike nivå.
Revenue management er en taktikk brukt for å styre priser og kapasitet på rom, men har lenge
blitt kritisert for dette ensidige fokuset. Bransjen går dermed mot å utvide omfanget av RM, til
en mer helhetlig betraktning av virksomheten. Dette innebærer et større fokus på å maksimere
fortjenesten i flere- eller alle av hotellets inntektskilder som spa, restaurant og konferanse.
Vi ønsket å undersøke hva som ligger i en overgang fra RM til THRM, og hva hoteller må
justere eller innføre av prosesser for å få til en suksessfull utøvelse av denne tilnærmingen.
For å belyse overgangen, valgte vi å gi en innføring i RM og dens kjerneprosesser. Vi
definerte dermed følgende problemstilling: Fra RM til THRM – hvordan vil en overgang til
THRM prege hotellets prosesser på ulike nivå?
For å løse denne problemstillingen, har vi benyttet kvalitativt forskningsdesign med
semistrukturerte dybdeintervjuer. Vårt strategiske utvalg bestod av fire informanter, hvor alle
jobber daglig med THRM. For å oppnå best mulig sammenligningsgrunnlag ble alle
informantene stilt de samme spørsmålene. Det ble likevel gjort noe hensyn overfor
informantene vi intervjuet over e-post og telefon, ved at spørsmålene ble presentert på en mer
utfyllende måte, for å unngå misforståelser.
Etter avsluttet forskning, sitter vi igjen med en forståelse av at det er prosesser på alle nivå av
virksomheten som må justeres for å få til en vellykket utøvelse av THRM. Særlig gjelder det å
skape en «THRM-kultur» blant alle ansatte, hvor alle jobber mot det samme målet, og legger
til rette for at hverandres avdelinger optimaliseres