Først mat, så moral: et kjøleskapsstudie av miljømerkers effekt på kjøpsatferd
Abstract
Bakgrunn
Bakgrunnen for studiet var et ønske om å lære mer om forholdet mellom bærekraft og
forbrukeratferd. Temaet er både aktuelt og viktig. Etter flere runder med innsnevring kom vi
frem til en problemstilling.
Problemstilling
Vi ønsket i denne studien å se nærmere på: I hvilken grad har miljømerking innvirkning på
kvinnelige studenters kjøpsatferd i dagligvarebutikken?
Metode
Gjennom kvalitativ metode har vi intervjuet syv kvinnelige studenter. Informasjon fra
intervjuene ble analysert ved hjelp av SDI-metoden: stegvis-deduktiv-induktiv metode.
Resultater
Resultater fra studien viser at miljømerker har liten effekt på studentens kjøpsatferd i
dagligvarebutikken.
Konklusjon
På tross av at effekten av miljømerker på kvinnelige studenters kjøpsatferd var lav, ser vi
muligheter for å styrke effekten ved bruk av visse tiltak som strategisk pris og kommunikasjon