dc.contributor.author | Skum Edvardsen, Ruth Tonje | |
dc.contributor.author | Bjordal Vorraa, June | |
dc.contributor.author | Djønne, Ida Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2021-03-02T10:01:08Z | |
dc.date.available | 2021-03-02T10:01:08Z | |
dc.date.issued | 2020-06-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2731113 | |
dc.description.abstract | Bærekraft har blitt et svært viktig tema og har ført til at flere bedrifter utgir seg for å
være grønnere enn hva de faktisk er, og følgelig blitt beskyldt for grønnvasking. Denne
oppgaven tar for seg grønnvasking i tekstilbransjen, hvor vi ser på hvilken effekt
anklagelser om grønnvasking har på kleskjeden Weekday sitt omdømme og
forbrukerens holdninger til merkevaren. Oppgaven er i hovedsak basert på teori om
grønnvasking og merkeevaluering. For å belyse temaet har vi utformet følgende
problemstilling for vår oppgave:
«I hvilken grad påvirker anklagelser om grønnvasking omdømmet og forbrukernes
holdninger til Weekday?»
Videre har vi utarbeidet to hypoteser:
H1: Anklager om grønnvasking har negativ effekt på omdømmet
H2: Anklager om grønnvasking har negativ effekt på forbrukernes holdninger
For å svare på problemstillingen og hypotesene har vi utført en kvantitativ undersøkelse
gjennom det web-baserte programmet Qualtrics. Vi hentet inn datamateriale ved hjelp
av våre sosiale kanaler. Undersøkelsen er et eksperiment hvor den ene gruppen blir
eksponert for et manipulert bilde med anklagelser rettet mot Weekday og den andre blir
eksponert for et bilde uten anklagelsene.
For å analysere funnene våre benyttet vi t-test som hovedanalyse. Resultatene viser at vi
fikk støtte for hypotese 2, men ikke støtte for hypotese 1. Svaret på problemstillingen er
dermed at anklagelser om grønnvasking i noen grad har negativ effekt på
forbrukerens holdninger, men ikke på omdømmet. Resultatene har blitt belyst og
underbygget av oppgavens teorigrunnlag. Det er viktig å påpeke at resultatene er
begrenset til denne studien og kan ikke generaliseres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Markedsføring og merkevareledelse | en_US |
dc.subject | Omdømmebygging | en_US |
dc.subject | Forbrukeratferd | en_US |
dc.title | Grønnvasking sin påvirkning på bedrifters omdømme og forbrukernes holdninger | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |