Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvensen, Simen
dc.contributor.authorEngedahl, Markus
dc.date.accessioned2021-03-04T09:15:51Z
dc.date.available2021-03-04T09:15:51Z
dc.date.issued2020-06-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2731569
dc.description.abstractVi har i løpet av denne oppgaven gått igjennom hvordan et norsk cannabismarked kan bli regulert, samt sett på markedsføring og salg innenfor dette markedet. Dette har vi gjort 3 gjennom å se på ulike reguleringsmodeller i allerede eksisterende cannabismarkeder i tre ulike land, herunder Canada, Uruguay og USA. I tillegg vurderte vi nærmere noen allerede eksisterende reguleringsmodeller i Norge som vi anså som relevante for implementering i et potensielt cannabismarked, herunder tobakk, legemidler, alkohol og pengespill. Dette ble gjort gjennom å se på sekundærdata, samt informasjon gitt til oss av anonyme informanter. Under drøftingen av disse reguleringsmodellene kikket vi også på hvordan markedsføring og salg foregår, samt hvilke gråsoner som eksisterer innenfor disse områdene, for så å knytte dette opp mot marihuana. Videre gjorde vi rede for vår metodedel og hvordan denne egentlig skulle gjennomføres før Covid-19 inntraff, samt fortelle om de hindringer vi opplevde i forbindelse med dette. Når alt dette lå til grunne gikk vi videre til del 2 av oppgaven hvor arbeidet med å analysere og sammenligne innhentet data i del 1 begynte. Først drøftet vi rundt hvilke sektorer i det norske markedet et potensielt cannabismarked burde falle innenfor, basert på hvordan dette har blitt løst i de tre ulike landene vi så på i del 1, samt hvilke sektor de fire lignende markedene faller inn under i Norge. Videre gjorde vi utregninger og vurdering rundt størrelsen og potensialet på det norske markedet, blant annet ved å se på priselastisitet i det ulovlige markedet og gjennom en vurdering av dokumentet “Rusreformen - fra straff til hjelp”, for å kunne se på hvordan salg i et norsk cannabismarked vil kunne se ut, samt trekke dette opp mot salg i de fire ulike kategoriene tobakk, legemidler, pengespill og alkohol. Når dette lå til grunne kikket vi på hvordan markedsføringen i et norsk cannabismarked vil kunne se ut, både i offentlig, men også i privat sektor. Dette for å se på eventuelle fordeler og ulemper. Videre vil vi legge frem en konklusjon basert på funnene våre gjort i løpet av denne oppgaven.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelseen_US
dc.subjectCannabismarkedeten_US
dc.titleHvordan kan markedsføring og salg reguleres i et norsk cannabismarkeden_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal