Hvordan kan Scandic bruke markedskommunikasjon for å synliggjøre deres verdier om å være en bærekraftig hotellkjede?
Abstract
Vår oppgave tar for seg hvordan hotellkjeden Scandic kan bli tydeligere i sine sosiale kanaler
om arbeidet de gjør for miljøet ved hjelp av markedskommunikasjon. I forkant av denne
oppgaven hadde vi et inntrykk av at de ønsket å treffe flere segment, som blant annet
barnefamilier, forretningsreisende (kurs og konferanse) og turister. Ved å ha fokus rettet mot
en spesifikk kommunikasjonsmålgruppe, kan bevisstheten rundt de bærekraftige tiltak og
samfunnsansvar Scandic utfører øke. Ringvirkningene av dette kan være sterkere kjennskap
og kunnskap til merkevaren som bærekraftig, bærekraftige holdningsendringer og økt
markedsandel, som bidrar til å styrke merkevaren, Scandic.
Ideen for prosjektet kom til oss da bærekraft er et høyst aktuelt tema i dagens samfunn,
samtidig som at vi ble positivt overrasket over hvor mange tiltak Scandic gjør for å ta vare på
miljøet. Ved å ta utgangspunkt i en kommunikasjonsplan vil vi med denne oppgaven belyse
hvilke mediekanaler bedriften kan ta i bruk for å fremme sitt arbeid, samtidig som man kan
inspirere andre til å ta mer ansvar.
Med bakgrunn for dette har vi formulert følgende problemstilling:
★ “Hvordan bruker Scandic markedskommunikasjon for å synliggjøre deres
verdier om å være en bærekraftig hotellkjede?”
Som et teoretisk bakteppe har vi benyttet sekundær litteratur fra blant annet Keller Kotler,
Lars E. Olsen & Adrian Peretz og Bendik M Samuelsen, Adrian Peretz & Lars E. Olsen.
Oppgavens hensikt er å få en dypere forståelse for hvor relevant det er å ha en
kommunikasjonsplan å følge, og hvordan en går frem for å velge en
kommunikasjonsmålgruppe basert på hva en ønsker å oppnå. Vår primære litteratur blir
dybdeintervjuet med hotellsjefen på Scandic Voss.