Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMorkemo, Marianne
dc.date.accessioned2021-03-09T11:00:11Z
dc.date.available2021-03-09T11:00:11Z
dc.date.issued2020-05-27
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732342
dc.description.abstractDette er en teoretisk oppgave som er skrevet ut fra eksisterende litteratur. Den har et teoretisk rammeverk som omfatter forskning på risiko og trygghet innen turismen fra ulike ståsteder og vinklinger. Hvordan påvirkes turister av risiko og utrygghet? Dette er et av flere spørsmål jeg har jobbet systematisk og metodisk med å finne svar på de siste månedene. Vi mennesker opplever risiko og utrygghet ut fra en rekke ulike forutsetninger som personlige egenskaper, gruppeegenskaper og kontekst. Dette kan være nyttig kunnskap for reiselivsaktører som markedsfører seg mot ulike målgrupper eller segmenter av turister. Et av hovedpoengene i oppgaven er at turister i stor grad vurderer risiko og utrygghet når de tar avgjørelser, og at de er sårbare ovenfor negative inntrykk og lettpåvirkelige av media og andres erfaringer fra en destinasjon. Reiselivsaktørene kan ta aktive valg for å påvirke turistenes opplevde risiko og trygghet, som igjen påvirker deres vurderinger. Men dette kan bli problematisk, selv om hensikten er god. En måte å illustrere dette på er noe jeg har omtalt som «trygghetsparadokset»: uproporsjonale, inngripende og synlige sikkerhetstiltak, i forhold til situasjonen på destinasjonen, kan føre til at turistene får en følelse eller opplevelse av at dette er et utrygt sted. Jeg drøfter også hvordan opplysningskampanjer kan slå uheldig ut og virke mot sin hensikt, ved å rette turistenes fokus på de negative sidene ved en destinasjon. Reiselivsnæringen har et stort ansvar i samfunnet, da turismen er en viktig inntektskilde på mikro- og makronivå. Fravær av trygghet og sikkerhet på en destinasjon kan hurtig ødelegge et godt rykte og besøkstall, men de negative konsekvensene kan også forplante seg ut i samfunnet. En reflektert og kunnskapsbasert tilnærming til oppgavens tematikk kan synes nyttig for flere typer reiselivsaktører. I siste del av oppgaven drøfter jeg hvordan tematikken kan gjelde for reiselivsaktører i Norge. Selv om Norge har et tradisjonelt godt rykte som en trygg destinasjon, står vi i dag i en pandemikrise hvor tillit og trygghet vil være avgjørende for å vinne turistene tilbake.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectReiselivsledelse og opplevelsesutviklingen_US
dc.titleKonsekvenser av opplevd risiko i reiselivet. Hvordan kan opplevd risiko påvirke turisters beslutninger? Og i hvilken grad bør norske reiselivsaktører ha fokus på dette?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal