Lojalitetsprogrammer i reiselivet
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732800Utgivelsesdato
2020-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven ser jeg på temaet som omhandler lojalitetsprogrammer. Bakgrunnen for
temaet kommer fra interessen for å skape bedre resultater og belønne de mest lønnsomme
kundene. Problemstillingen omhandler hva lojalitetsprogrammer må ta hensyn til for å
påvirke resultat, kundetilfredshet og lojalitet. Konkurransen i markedet er beintøff og det
trengs høyt fokus på alle fronter. Jeg skal greie ut de forskjellige typene lojalitetsprogram som
omgir samfunnet hver dag og hva befolkningen mener om dette. Oppgaven vil også se på
verdien i big data som kan oppnås via lojalitetsprogrammer.
For å få svar på problemstillingen har jeg benyttet en kvantitativ forskningsmetode som har
innhentet data ved hjelp av en spørreundersøkelse som ble distribuert til totalt 1001
respondenter. Utvalget ble et ikke-sannsynlighetsutvalg, med en overvekt av kvinnelige
respondenter. Videre er alle aldre fra og med 16 år til og med 75 år representert i studien.
Basert på resultatene kan jeg konkludere med at det er en sammenheng mellom demografisk
bakgrunn og bruk av lojalitetsprogrammer. Videre viser analysene at det er gode muligheter å
skape kryssalg innad i bedrifter ved å gi bonuspoenger på andre fasiliteter og sørge for å
markedsføre dette. Tilslutt er det tydelige tegn på at lojalitetsprogrammer ikke skaper lojalitet,
men heller en høyere verdi.