Outbound markedføringseffekt på forbrukerens holdninger til merkevarer gjennom internettbaserte kanaler
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732870Utgivelsesdato
2020-06-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg outbound markedsføring. Bruk av denne type annonsering har eksistert siden den første digitale annonsen ble lagt ut på internett i 1994. De moderne markedsførere er skeptiske til bedrifter som satser kun på denne typen markedsføring av merkevarer. Dette fordi det er en avbrytelsesbasert strategi som trolig skaper mer negativ respons hos forbrukeren enn positiv. Med forskning i form av spørreundersøkelse, litteratursøk og andre kilder er målet at denne oppgaven skal gi svar på følgende problemstilling:
Hvilke effekter har internettbasert outbound markedsføring på forbrukerens holdninger til merkevarer?
For å hente inn data ble det i begynnelsen foretatt litteratursøk og kartlegging av relevant teori. I tillegg har jeg benyttet meg av andre bøker enn pensum som dekker mer aktuelt stoff, rapporter fra tidligere forskning og andre artikler som hadde verdifull informasjon. For å samle inn primærdata benyttet jeg kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign med hensikt til å kartlegge og beskrive forbrukerens holdninger og atferd. Spørreskjemaet ble sendt ut til tilfeldige informanter gjennom sosiale kanaler. Målgruppen var forbrukere som bruker internettbaserte kanaler på daglig basis og som bor i Norge.
I oppgaven ble det undersøkt tre variabler: holdninger, atferd og kjøpsintensjon, og forsøkt å finne samvariasjon mellom disse. Funnene viser at det foreligger signifikant negative holdninger til internettbasert outbound markedsføring hos forbrukere, noe som medfører negative effekter på merkeholdninger, atferdsendringer og endringer i kjøpevaner. Med økning i digitalisering og antall merkevarer og markedsføring kan jeg anta at effekter på holdninger, atferd og kjøpintensjon vil spres hurtigere i årene fremover. Det ville vært interessant med en kvalitativ studie som fokuserer mer på å kartlegge forbrukeres meninger. Ved å gjøre en kvalitativ forskning vil man kunne få frem flere nyanser ved forbrukeratferd når det gjelder avbrytelsesbasert annonsering. Det kan være interessant å gjennomføre en kvantitativ undersøkelse med mål om å finne kausale sammenhenger, med andre ord om outbound markedsføring har en direkte påvirkning på merkeholdninger.