Snusemballasjens konsekvenser for merkelojalitet
Abstract
Fra og med 2018 ble de nye standardiserte forpakningene på snus vedtatt. Vedtakets formål
var å minske andel unge til å starte med snus, da myndighetene mener emballasjedesignet kan
ha en innvirkning på dem. Snusboksene er nå i fargen Pantone som er ment å være den
«styggeste». Fargen fikk mye kritikk fra både presse og forbrukermarkedet, hvor den ble møtt
med delte meninger. Vi ønsket derfor å finne ut av hvordan emballasjeendringen påvirker
eksisterende og nye brukere, og kom opp med denne problemstillingen: Hvordan kan en
generisk snusemballasje gi merkelojalitet? Vi skal se nærmere på hvordan den nye
forpakningen har påvirket forbrukermarkedet, og vil benytte oss av relevant teori for å løse
denne.
For datainnsamlingen valgte vi å benytte oss av kvalitativ metode med en fenomenologisk
tilnærming. Vi har tatt i bruk fokuserte intervjuer for å få mer informasjon og forståelse om
våre informanters snusvaner, forbruk, erfaringer og merkekjennskap. Utvalget bestod av både
menn og kvinner i aldersgruppen 18 - 25 år. Med hjelp av en oversiktlig intervjuguide kunne
vi få svar på hvordan endringen har påvirket eller ikke påvirket våre informanter og deres
merkelojalitet.
Vi kom frem til den konklusjonen om at den nye generiske emballasjen skaper merkelojalitet
i den forstand at man blir mer lojal til de merkene man allerede er kjent med. Dette på
bekostning av at det har blitt vanskeligere å finne «nye» potensielle merker når man handler.
Merkelojaliteten til våre informanter ligger ikke i utseende, men i selve innholdet. Hvor flere
sa at de var likegyldig til endringen og sier at emballasjen kunne hatt hvilken som helst farge,
og de ville fortsatt vært like «lojale» til merket. Det gir også mening da en stor del av våre
informanter kun utforsket nye snusmerker i startfasen, der den største påvirkningsfaktoren var
venner og bekjente. Den gamle emballasjen kan likevel ha hatt en indirekte påvirkning på
informantene under deres eksperimenteringsfase som de selv ikke var bevisst på.