Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKazma, Sarah
dc.contributor.authorBergva Isaksen, Lina
dc.contributor.authorJakupi, Valjdeta
dc.date.accessioned2021-03-11T13:11:58Z
dc.date.available2021-03-11T13:11:58Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732919
dc.description.abstractFra og med 2018 ble de nye standardiserte forpakningene på snus vedtatt. Vedtakets formål var å minske andel unge til å starte med snus, da myndighetene mener emballasjedesignet kan ha en innvirkning på dem. Snusboksene er nå i fargen Pantone som er ment å være den «styggeste». Fargen fikk mye kritikk fra både presse og forbrukermarkedet, hvor den ble møtt med delte meninger. Vi ønsket derfor å finne ut av hvordan emballasjeendringen påvirker eksisterende og nye brukere, og kom opp med denne problemstillingen: Hvordan kan en generisk snusemballasje gi merkelojalitet? Vi skal se nærmere på hvordan den nye forpakningen har påvirket forbrukermarkedet, og vil benytte oss av relevant teori for å løse denne. For datainnsamlingen valgte vi å benytte oss av kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Vi har tatt i bruk fokuserte intervjuer for å få mer informasjon og forståelse om våre informanters snusvaner, forbruk, erfaringer og merkekjennskap. Utvalget bestod av både menn og kvinner i aldersgruppen 18 - 25 år. Med hjelp av en oversiktlig intervjuguide kunne vi få svar på hvordan endringen har påvirket eller ikke påvirket våre informanter og deres merkelojalitet. Vi kom frem til den konklusjonen om at den nye generiske emballasjen skaper merkelojalitet i den forstand at man blir mer lojal til de merkene man allerede er kjent med. Dette på bekostning av at det har blitt vanskeligere å finne «nye» potensielle merker når man handler. Merkelojaliteten til våre informanter ligger ikke i utseende, men i selve innholdet. Hvor flere sa at de var likegyldig til endringen og sier at emballasjen kunne hatt hvilken som helst farge, og de ville fortsatt vært like «lojale» til merket. Det gir også mening da en stor del av våre informanter kun utforsket nye snusmerker i startfasen, der den største påvirkningsfaktoren var venner og bekjente. Den gamle emballasjen kan likevel ha hatt en indirekte påvirkning på informantene under deres eksperimenteringsfase som de selv ikke var bevisst på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelseen_US
dc.subjectMerkelojaliteten_US
dc.titleSnusemballasjens konsekvenser for merkelojaliteten_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal