Internkommunikasjon og endringsledelse - hvorfor er internkommunikasjon viktig i endringsprosesser?
Abstract
Konkurranse i markedet, teknologisk utvikling, krav fra myndighetene, samfunnsøkonomien
og til og med naturkatastrofer eller pandemier, gjør at virksomheter lever med et kontinuerlig
endringspress om være i takt med omgivelsene. Både i offentlig sektor og i det private
markedet må virksomheter respondere på krav fra interessenter både i og utenfor
organisasjonen. I mars 2020 gikk Norge i lockdown som følge av den verdensomspennende
Covid-19 pandemien. Dette medførte brå endringer for mange virksomheter nærmest over
natten. Innføring av Teams og hjemmekontor ble den nye «normalen», og vi mistet mye av
den uformelle internkommunikasjonen på arbeidsplassen som er et viktig element generelt i
en organisasjons og dets arbeidsmiljø, men spesielt for endrings- og omstillingsprosjekter.
Endringsledelse handler mye om hvordan vi kommuniserer og får med oss organisasjonen for
å nå målet eller visjonen vi har satt oss for endringen. Internkommunikasjon er verktøyet vi
bruker i denne prosessen for å formidle budskap om hvorfor og hvordan endringen er
løsningen. Jeg ønsket derfor å lære mer om hvorfor internkommunikasjon er så viktig i
endringsprosesser. For å besvare problemstillingen valgte jeg å benytte meg av kvalitativ
metode og intervjue virksomheter som nylig har gjennomgått en endrings- eller
omstillingsprosess. Det ble foretatt tre dybdeintervjuer av en HR-leder, en hotelldirektør og en
kommunikasjonsansvarlig.
Funnene fra det kvalitative intervjuet med bedriftene viser stor grad av sammenheng mellom
empiri og teori på hvorfor internkommunikasjon er så viktig i endringsprosesser.