En redaksjonell historiefortelling : Hvordan gjøre geografi mer spennende for barn?
Abstract
Med denne bacheloroppgaven har jeg utforsket ulike designfaglige disipliner som redaksjonelt design, historiefortellende design og interaksjonsdesign. Disse er kombinert for å finne ut hvordan man kan formidle tungt innhold til barn på best mulig måte.
Gjennom innsikt og research er det funnet frem til designgrep og innhold som treffer godt hos barn. Innsikt fra NRK Super og brukerundersøkelser viser at det er sterke og klare farger som appellerer mest og gjør designet mer innbydende. Målgruppen relaterer bedre til innhold som har en leken tone og husker informasjon bedre når de har knagger de kan henge det på. Ved brukertesting av målgruppen kom det fram at ved bruk av en balanse mellom forfatter- og leserdrevet historie ga dette rom til å ville utforske innholdet i løsninger mer. Samtidig er barn en vanskelig målgruppe å designe mot. Dette kommer av at barn knytter seg til innhold fort, og med “alle” barn som målgruppe er det viktig å utforme designet nøytralt. Dette gir også rom for egen utforskning og fantasering hos barna.