Oslos forbudte markedsføring - Hvordan markedsføres cannabis til rekreasjonsbrukere i Oslo?
Abstract
Hensikten med vår undersøkelsen er å forstå meningen bak forbruk av cannabis og
hvordan det markedsføres til rekreasjonsbrukere i Oslo. Undersøkelsen har en
fenomenologisk tilnærmning hvor vi studerer rekreasjonsbrukere, deres erfaringer, og
forståelsen om markedsføring av cannabisfenomenet. Før vi starter undersøkelsen tar
vi for oss to analyser for å avgrense fenomenet. Dette er en innføring til
undersøkelsen som vil hjelpe oss å holde relevansen i resultatene mer reliable.
Analysen anvendes med teorier fra ulike fag vi har hatt ved markedshøyskolen. Det er
viktig at forskeren og leseren har en samme forståelse av hvordan undersøkelsen har
kommet frem til sine resultater.
Funnene i analysen ble tolket gjennom meningen av hva informantene sier. Hvor vi
fant ut at flere benytter seg av det det offentlige markedet. Andre markedet igjen er
basert på grupperinger av vennegjenger, eller å henge seg på en annen gjeng. Vi ser at
grupper påvirker hyppighet av kjøp og bruk og at det er vesentlig funksjonelt forbruk
av cannabis. Det ligger et sosialt ledd i markedsføringen hvor nøkkelordene er
tilgjengelighet og gruppen.
Ut i fra resultatene av undersøkelsen ser vi at markedsføringen er avhengig av at det
eksisterer to markeder, og derfor deler den seg i to. Vi ser at en fellesnevner er at
rekreasjonsbrukerene oppsøker selgeren selv. I begge markedet blir det markedsført
gjennom produktets betydning. Det er også et skille mellom disse markedene, hvor
den enten baserer seg på det sosiale nettverket som bygges gjennom relasjoner eller et
uforpliktende marked hvor en kjøper ut ifra sine egne behov og ønsker.