Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkandsen, Karin
dc.contributor.authorSebulonsen, Christopher
dc.date.accessioned2015-03-12T08:21:34Z
dc.date.available2015-03-12T08:21:34Z
dc.date.issued2015-03-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/278942
dc.description.abstractHensikten med vår undersøkelsen er å forstå meningen bak forbruk av cannabis og hvordan det markedsføres til rekreasjonsbrukere i Oslo. Undersøkelsen har en fenomenologisk tilnærmning hvor vi studerer rekreasjonsbrukere, deres erfaringer, og forståelsen om markedsføring av cannabisfenomenet. Før vi starter undersøkelsen tar vi for oss to analyser for å avgrense fenomenet. Dette er en innføring til undersøkelsen som vil hjelpe oss å holde relevansen i resultatene mer reliable. Analysen anvendes med teorier fra ulike fag vi har hatt ved markedshøyskolen. Det er viktig at forskeren og leseren har en samme forståelse av hvordan undersøkelsen har kommet frem til sine resultater. Funnene i analysen ble tolket gjennom meningen av hva informantene sier. Hvor vi fant ut at flere benytter seg av det det offentlige markedet. Andre markedet igjen er basert på grupperinger av vennegjenger, eller å henge seg på en annen gjeng. Vi ser at grupper påvirker hyppighet av kjøp og bruk og at det er vesentlig funksjonelt forbruk av cannabis. Det ligger et sosialt ledd i markedsføringen hvor nøkkelordene er tilgjengelighet og gruppen. Ut i fra resultatene av undersøkelsen ser vi at markedsføringen er avhengig av at det eksisterer to markeder, og derfor deler den seg i to. Vi ser at en fellesnevner er at rekreasjonsbrukerene oppsøker selgeren selv. I begge markedet blir det markedsført gjennom produktets betydning. Det er også et skille mellom disse markedene, hvor den enten baserer seg på det sosiale nettverket som bygges gjennom relasjoner eller et uforpliktende marked hvor en kjøper ut ifra sine egne behov og ønsker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectForbrukeratferdnb_NO
dc.titleOslos forbudte markedsføring - Hvordan markedsføres cannabis til rekreasjonsbrukere i Oslo?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel