Hvordan påvirker The Body Shops CSR- arbeid forbrukerens kjøpsatferd?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279109Utgivelsesdato
2015-03-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
CSR er et kontroversielt tema som stadig får økt oppmerksomhet, både i Norge og utlandet.
Corporate social responsibility er alt en bedrift gjør utover det som er lovpålagt. Det kan både
dreie seg om økonomisk og sosialt ansvar. En bedrift ønsker å vise ansvar og ansvarlighet
overfor samfunnet de er en del av.
Vi ønsket å fokusere på CSR og bedriften The Body Shop som har vært ledende innenfor
temaet, da de allerede i 1976 hadde fokus på sosiale og miljømessige endringer. Vår
problemstilling ble derfor: "Hvordan påvirker The Body Shops CSR- arbeid forbrukerens
kjøpsatferd?" med et tilhørende forskningsspørsmål: "Handler kunder hos The Body Shop på
grunn av deres CSR- engasjement?".
For å finne ut av dette valgte vi å gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse. Der spurte
vi The Body Shops kunder om deres kunnskap, holdninger, lojalitet og kjennskap til The
Body Shop og CSR - engasjement. Vi valgte unge voksne (18-30 år) som målgruppe på
bakgrunn av forskning som sier at de er den gruppen som bryr seg mest om
samfunnsengasjement. Vi testet senere i analysen de uavhengige variablene opp mot den
avhengige variabelen kjøpsatferd.
Gjennom analysen fant vi ut at The Body Shops CSR - arbeid påvirker forbrukerens
kjøpsatferd positivt. Hypotesene som består av variablene holdninger, lojalitet, kjennskap og
kunnskap om CSR og The Body Shop vil påvirke kundens kjøpsatferd, noe som førte til at vi
kunne beholde antagelsene våres. I spørreskjemaet ble respondentene utsatt for påvirkning
gjennom informasjon om CSR- arbeidet til The Body Shop. Gjennom dette fant vi ut at
respondentene stilte seg mer positive til kjøp etter at de fikk mer kunnskap til
samfunnsengasjementet til The Body Shop. Vi fant også ut at nesten 50% av respondentene
ser på seg selv som samfunnsengasjerte.
Ut ifra multippel regresjonsanalysen så vi at holdninger var mest signifikant i sammenheng
med kjøpsatferd. Dette vil si at holdninger er den variabelen som har størst påvirkning på
forbrukerens kjøpsatferd med kjennskap og lojalitet rett bak.