Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVogt, Ine- Linn Larsen
dc.date.accessioned2015-03-12T21:24:01Z
dc.date.available2015-03-12T21:24:01Z
dc.date.issued2015-03-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/279109
dc.description.abstractCSR er et kontroversielt tema som stadig får økt oppmerksomhet, både i Norge og utlandet. Corporate social responsibility er alt en bedrift gjør utover det som er lovpålagt. Det kan både dreie seg om økonomisk og sosialt ansvar. En bedrift ønsker å vise ansvar og ansvarlighet overfor samfunnet de er en del av. Vi ønsket å fokusere på CSR og bedriften The Body Shop som har vært ledende innenfor temaet, da de allerede i 1976 hadde fokus på sosiale og miljømessige endringer. Vår problemstilling ble derfor: "Hvordan påvirker The Body Shops CSR- arbeid forbrukerens kjøpsatferd?" med et tilhørende forskningsspørsmål: "Handler kunder hos The Body Shop på grunn av deres CSR- engasjement?". For å finne ut av dette valgte vi å gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse. Der spurte vi The Body Shops kunder om deres kunnskap, holdninger, lojalitet og kjennskap til The Body Shop og CSR - engasjement. Vi valgte unge voksne (18-30 år) som målgruppe på bakgrunn av forskning som sier at de er den gruppen som bryr seg mest om samfunnsengasjement. Vi testet senere i analysen de uavhengige variablene opp mot den avhengige variabelen kjøpsatferd. Gjennom analysen fant vi ut at The Body Shops CSR - arbeid påvirker forbrukerens kjøpsatferd positivt. Hypotesene som består av variablene holdninger, lojalitet, kjennskap og kunnskap om CSR og The Body Shop vil påvirke kundens kjøpsatferd, noe som førte til at vi kunne beholde antagelsene våres. I spørreskjemaet ble respondentene utsatt for påvirkning gjennom informasjon om CSR- arbeidet til The Body Shop. Gjennom dette fant vi ut at respondentene stilte seg mer positive til kjøp etter at de fikk mer kunnskap til samfunnsengasjementet til The Body Shop. Vi fant også ut at nesten 50% av respondentene ser på seg selv som samfunnsengasjerte. Ut ifra multippel regresjonsanalysen så vi at holdninger var mest signifikant i sammenheng med kjøpsatferd. Dette vil si at holdninger er den variabelen som har størst påvirkning på forbrukerens kjøpsatferd med kjennskap og lojalitet rett bak.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectForbrukeratferdnb_NO
dc.subjectCorporate Social Responsibilitynb_NO
dc.titleHvordan påvirker The Body Shops CSR- arbeid forbrukerens kjøpsatferd?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel