HR business-partner, gjennom strategi, digitalisering og mulighetsrealisering
Abstract
Formålet med oppgaven var å se på hvordan HR kan oppnå status som troverdig business-partner, ved å arbeide med strategi og digitalisering.
I arbeidet med oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i teori, av eldre og nyere dato. Teorikapittelet er tredelt, og strukturert etter oppgavens forskningsspørsmål. Blant annet tar det for seg strategisk HR, digitale utviklingsprosesser, styrkebasert prosessledelse og kompetanseplanlegging.
Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, der empirien er hentet inn fra individuelle semistrukturerte intervjuer av fem ledere innen HR-faget. Alle informantene arbeider ved ulike organisasjoner, der både privat og offentlig sektor er inkludert. I tillegg til intervju har også jeg samlet inn data gjennom litteratur og observasjon for å støtte opp om og validere egne funn.
Siden har jeg kodet og kategorisert den innsamlede dataen, og drøftet mine funn opp mot det teoretiske grunnlaget.
Mitt hovedfunn er at HRs rolle langt ifra er utspilt, og at de kan oppnå status som troverdig business-partner ved å være proaktive endringsagenter som forankrer all HR-aktivitet til organisasjonens strategi. HR må klare å se det store bildet for å tilføre reell verdi gjennom solid forvaltning av de menneskelige ressursene. Dette muliggjøres blant annet gjennom å tørre å ta i bruk teknologi, og å håndtere utfordringer som mulighet til vekst og utvikling. På denne måten kan de bidra til å styrke organisasjonens forretningsresultater, personlig effektivitet, og tilføre interessentverdi.