Mine valg speiler ikke min personlighet, eller?: En kvantitativ studie om personlighetstyper og kjøpsintensjon
Abstract
Enhver merkevare har en bestemt personlighet med hensikt i å vekke interesse hos den rette målgruppen, og emosjonell tilknytning til merkevarer er blitt mer sentralt med introduksjonen av human brands på sosiale plattformer. Gjennom å se på personlighetspsykologi, påvirkning og forbrukeratferd ønsker vi å gi leseren en dypere forståelse på hvordan disse faktorene spiller inn på kjøpsintensjon mot human brands og har derfor kommet frem til følgende problemstilling:
“Hvordan påvirker likhet i personlighet kjøpsintensjon mot human brands?”
For å styrke oppgaven har vi sett på relevant teori som personlighetspsykologien bak personlighetstestene Big Five og Myers-Briggs Type Indicator, like- og bli likt-prinsippet til Cialdini for å forstå effekten av likhet, kjøpsintensjon i form av motivasjon og involveringsgrad og en definisjon av human- og celebrity brands.
For å besvare problemstillingen har vi valgt å benytte oss av en kvantitativ metode i form av en ekstern personlighetstest og en egen spørreundersøkelse med 5 spørsmål. Basert på podcasten “Sånn er du” har vi analysert personlighetstypene til 8 profilerte norske personer, som oppgaven tar utgangspunkt i videre. Vi hadde 9 hypoteser, der vi skulle teste den generelle kjøpsintensjonen i utvalget og i hvilken grad de ulike grupperingene av personlighetstypene liker- og har kjøpsintensjon til de profilerte personene.
Etter å ha gjennomført analyser i SPSS fant vi ingen signifikant empirisk støtte for hypotesene og forkastet derfor alle 9. Til tross for dette fant vi noen interessante sammenhenger utenfor hypotesene, som at prinsippet om like- og bli likt har noe å si på kjøpsintensjon.