Nordfjords ulike sider: turismens konsekvenser.
Abstract
Formålet med oppgaven er å utforske hvilke tiltak organisasjoner og virksomheter i Nordfjord iverksetter som bidrar til en mer bærekraftig vekst i reiselivet. Samtidig ønsker vi å avdekke hvilke hindringer og utfordringer destinasjonen står ovenfor.
Vår problemstilling er formulert slik:
“Hvordan kan aktører i Nordfjord sørge for bærekraftig drift i høysesongen?”
For å skape et helhetlig bilde av bærekraft har vi valgt å ta med den tredelte bunnlinjen gjengitt av Stoddard, Pollard og Evans. Den gir en innføring i tre faktorer som er avgjørende for at bærekraftig utvikling skal kunne fungere. Ritchie and Crouch (2013) sin konseptmodell er blant teori som vi har tatt for oss, men på grunn av dens omfang har vi valgt å prioritere ulike deler av den. Vi har fokusert på sentrale deler av modellen som vi finner relevant for Nordfjord.
Cruise og naturbasert turisme er blant de største segmentene innenfor reiselivet i Nordfjord og derfor tar vi for oss innvirkningene innenfor disse. Utfordringene knyttet til dette er destinasjonens tåleevne og kapasitet til å ta imot tilreisende.
Vi kan ikke unngå å nevne at pandemien har hatt store innvirkninger på reiselivet og spesielt på et sted som Nordfjord der store endringer i samfunnet synes ekstra godt. Dette forsterker imidlertid noen av utfordringene før pandemien, som også vil være synlig etter hvert som reiselivet normaliseres.
Vi intervjuet syv representanter for sentrale organisasjoner i regionen. Disse ble valgt ut ifra våre kriterier som lokal kjennskap og geografisk spredning. Intervjuene var kvalitative dybdeintervjuer, og avdekket suksessfaktorer og utfordringer ved drift.