Fysisk aktivitet og kognitive hjernefunksjoner. En litteraturstudie og spørreundersøkelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2825250Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Innledning
I denne oppgaven ønsker vi både å søke i litteraturen etter eksisterende forskning på feltet omhandlende fysisk aktivitets påvirkning på konsentrasjonsevne samt samle inn data, via en spørreundersøkelse, fra studentene ved Høyskolen Kristiania om deres subjektive opplevelse av dette, slik at vi kan sammenligne det med litteraturen.
Problemstillinger
Hvordan påvirker fysisk aktivitet studenters konsentrasjon og oppmerksomhet?
Metode
Det er brukt en litteraturstudie sammen med en kvantitativ spørreundersøkelse for å besvare problemstillingen.
Resultater
Resultatene viser at forskningen på feltet er begrenset når det kommer til studenter som populasjon/utvalg. Derimot er det tydelig at studentene ved Høyskolen Kristiania opplever en effekt av fysisk aktivitet på oppmerksomhet og konsentrasjonsevne. Oppgaven tar for seg de ulike aspektene fysisk form, hyppighet og intensitet og vurderer de opp mot opplevd konsentrasjonsevne. Resultatene sier noe om de ulike måtene studenter opplever at fysisk aktivitet påvirker deres konsentrasjonsevne og danner et grunnlag for videre forskning på studenter.
Konklusjon
Forskning tyder på at fysisk aktivitet har en positiv effekt på studenters oppmerksomhet og konsentrasjonsevne. I tillegg viser resultatene at studentene ved Høyskolen Kristiania både konsentrerer seg lengre, er mindre rastløse og motstår distraksjoner lettere når de har vært i fysisk aktivitet. Likevel ble det ikke funnet noen sammenheng mellom fysisk form og treningsmengde og konsentrasjonsevne blant respondentene.