Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFilstad, Cathrine
dc.contributor.authorLorenzen, Cecilie
dc.contributor.authorMorkemo, Nina Hofstad
dc.date.accessioned2021-10-29T12:31:23Z
dc.date.available2021-10-29T12:31:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826565
dc.description.abstractHensikten med denne avhandlingen er å belyse hvordan digital onboarding påvirker de nyansattes læring og tilhørighet til organisasjonen. God onboarding er viktig for at nyansatte skal trives og ha et ønske om å bli i organisasjonen. Digital onboarding har ikke fått mye oppmerksomhet i forskningslitteraturen eller i næringslivet tidligere. Da koronapandemien brøt ut i mars 2020 fikk det konsekvenser for hvordan nyansatte onboardes ettersom onboardingen må foregå på digitale plattformer. Følgende problemstilling er belyst i denne avhandlingen: “Hvordan påvirker digital onboarding nyansattes læring og tilhørighet?” Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign med en tematisk analyse. Det er utført ni kvalitative dybdeintervjuer, og informantene består av nyansatte som har gjennomført en digital onboarding. Denne studien konkluderer med at det er mulig å overføre læring til nyansatte på digitale plattformer, men at det kan forventes og ta lengre tid enn om man kunne møtt hverandre fysisk. Taus kunnskap er mer utfordrende å overføre over skjerm, og det vil derfor være fordelaktig å benytte seg av en mentorordning. Det tar lengre tid å bygge relasjoner over digitale plattformer og det krever at de nyansatte selv er proaktiv for å kjenne på større grad av tilhørighet til organisasjonen. Å kombinere digitale møter og fysiske samlinger ser ut til å være den beste praksisen som påvirker læring og tilhørighet hos de nyansatte positivt. Nøkkelord: Digital onboarding, nyansatte, læring, tilhørigheten_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectDigital onboardingen_US
dc.subjectNyansatteen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.titleEn kvalitativ studie for hvordan digital onboarding påvirker nyansattes læring og tilhørigheten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal