Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarp, Tom
dc.contributor.authorSveine, Vilde Ramleth
dc.contributor.authorSteenfeldt-Foss, Julie Grønli
dc.date.accessioned2021-10-29T13:45:05Z
dc.date.available2021-10-29T13:45:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826599
dc.description.abstractFormålet med forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan ledere best kan lede når endringer skal gjennomføres i organisasjoner. Det er flere faktorer som påvirker det å lede endring og vi skal undersøke noen av disse: lederatferd, beslutninger, kultur, kommunikasjon, involvering, aksept, makt og motstand. Da organisasjoner er i kontinuerlig endring og endring er noe ledere må stå i og håndtere, finnes det allerede mye forskning på feltet. Hensikten med denne oppgaven er likevel å belyse fagfeltet og komme med ny kunnskap. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ undersøkelse, hvor vi har gjennomført 10 dybdeintervjuer med ledere fra forskjellige bransjer. For å presentere og tolke empirien har vi benyttet oss av analysemetoden refleksiv metode. På bakgrunn av denne metoden og de åtte påvirkerne som er nevnt ovenfor, formulerte vi åtte påstander som skal drøftes og besvarer i oppgaven. Disse påstandene beskrives nærmere i innledningen. For å svare på oppgavens problemstilling: Hvordan kan ledere best lede når endring skal gjennomføres i en organisasjon? har vi tatt utgangspunkt i relevant teori på feltet. Da vi ønsket å se på mange forskeres synspunkter og meninger, har vi benyttet oss mange forskjellige kilder og tilnærminger i denne undersøkelsen. De viktigste funnene i dette studiet er at alle de åtte påstandene i undersøkelsen stemmer. Påstandene svarer på hvordan ledere best kan lede når endringer skal gjennomføres, og våre funn viser at: Ledere må ha en grad av selvinnsikt for å kunne klare å minimere personlige barrierer for god ledelse. Ledere må være bevisst på at beslutninger blir til gjennom kollektiv samhandling. De må være klar over at de er kulturbærere for å gjøre organisasjonskulturen endringsklar. Ledere må også ha fokus på kommunikasjon for å skape psykologisk trygghet. Videre må de involvere sine ansatte, og lederne må skape en mening med endringen for å bidra til aksept. De må være bevisst på egen maktbruk, og la motstand spille seg ut når endringer innføres for å få inn nye og gode ideer fra de ansatte. Dette forskningsprosjektet er sterkt preget av coronapandemien i den forstand at dette har påvirket svarene vi har fått av informanten. Flere av endringene informanten forteller om har blant annet vært gjennomført som følge av pandemien. Hjemmekontor har påvirket måten lederne kommuniserer med og involverer de ansatte. Pandemien har preget oppgavens svar og funn i stor grad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.subjectEndringsledelseen_US
dc.titleLede endring i organisasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal