«Hvilken av endringene?» En casestudie av hvordan lede en organisatorisk endring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3105603Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en organisasjon som har gjennomført en organisatorisk endring. Den studerte virksomheten har gjennomgått en omstrukturering og nedbemanning påvirket av pandemi og hjemmekontor.
Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: “Hvordan lede en organisatorisk endring?”. Hvordan har omstruktureringen fungert, hvordan ivaretar man de ansatte gjennom usikkerhet og hvordan ledelsen kommuniserer, oppfølger og involverer de ansatte under endringen, er noen tema vi ønsker å belyse i denne studien. Hvordan kunnskapsdimensjonen forvaltes gjennom utvikling, deling, samt hvordan den utnyttes i løpet av endringen vil også være tema av interesse i denne oppgaven.
For å svare på vår problemstilling er det anvendt kvalitativ metode og case som forskningsdesign. Det er gjennomført tolv semistrukturerte dybdeintervjuer av ansatte i den studerte virksomheten. Da denne studien er basert på en enkelt case, vil den ha noe begrenset overføringsverdi til andre kontekster enn nettopp casen vi har studert. Vi håper uansett at oppgavens konklusjoner kan være overførbare til virksomheter som gjenkjenner seg i casen.
Studien peker på noen sentrale funn og implikasjoner organisasjonen kan ta med seg. Vi har sett viktigheten av et godt forankret formål og en samstemt ledergruppe når visjonen skal videreformidles for å skape en felles retning. Innføringen av desentralisert struktur må fasiliteres og gjøres konsekvent, da vi har sett at motsigende elementer i konfigurasjonen bidrar til usikkerhet hos de myndiggjorte medarbeidere. Vi har sett at medbestemmelse og involvering av medarbeidere er av stor betydning under endringsprosessen. Studien viser implisitt betydningen av uformelle arenaer for å skape mening om en endring.