Hvordan kan mellomledere fremme endringsprosesser i organisasjoner?
Abstract
Denne oppgaven handler om endringsledelse i konsulentbransjen i Norge. Bakgrunnen for dette temaet er at endringstakten i denne bransjen er økende, dette på grunn av endringer i forbruksmønstre, digitaliseringsprosesser, markedsbevegelser og konkurransevilkår. Blant annet har koronakrisen vært en katalysator for fornyelse og innovasjon i konsulentbransjen, og bransjen har aldri fått høyere score fra sine kunder. Med store endringer i markedet kan derfor virksomheter stå i fare for å endre seg saktere enn det omgivelsene krever, og må gjennomføre planlagte endringer. Når det gjennomføres endringer i organisasjoner kan det medføre usikkerhet og uforutsigbarhet blant ansatte, og det kan dermed oppstå motstand. Det vil derfor være hensiktsmessig at medarbeidere har en mellomleder som de kan snakke med og som de stoler på.
Målet med vår undersøkelse av konsulentselskapene Arribatec, Sopra Steria og Rejlers er derfor å skape en oversikt over hvordan mellomledere kan fremme endringsprosesser. På bakgrunn av dette kom vi frem til følgende problemstilling: Hvordan kan mellomledere fremme endringsprosesser i organisasjoner? For å svare best mulig på oppgavens problemstilling utviklet vi følgende forskningsspørsmål som omhandler menneskelige relasjoner som tillit, motivasjon og involvering:
1. Hvordan kan tillit mellom ansatte og mellomledere fremme endringsprosesser?
2. Hvordan kan motivasjon mellom ansatte og mellomledere fremme endringsprosesser?
3. Hvordan kan involvering mellom ansatte og mellomledere fremme endringsprosesser?
Funn fra vår kvalitative studie viser at mellommenneskelige forhold mellom ansatte og mellomledere har stor betydning for å fremme endringsprosesser i virksomheter. Mellommenneskelige forhold som tillit, motivasjon og involvering har stor påvirkning på endringer. På grunnlag av disse funnene har vi utviklet en figur som kan hjelpe mellomledere å fremme endringsprosesser.