Håndtering av mostand mot endring
Abstract
Endringsledelse har de siste årene skapt mye engasjement. Det kommer som følge av digitalisering og økt endringstakt i organisasjoner. En reaksjon på de hyppige endringene organisasjoner er nødt til å gjennomgå, er motstand. Formålet med forskningsprosjektet er å besvare problemstillingen: “Hvordan kan ledere håndtere motstand mot endring i endringsprosesser?”.
For å belyse problemstillinger har vi intervjuet seks ledere i ulike bransjer, innenfor den private arbeidssektoren. Den teoretiske forankringen i studien er basert på modeller og litteratur gjeldende endringsledelse. Motstand mot endring, og håndtering av motstand mot endring blir belyst gjennom det tradisjonelle- og moderne paradigme. I studien har vi benyttet et kvalitativt forskningsdesign med en tematisk analyse. Den tematiske analysen endte i tre hovedkategorier; destruktiv versus konstruktiv motstand, skap engasjement og motiverte ansatte og betingelser for vellykkede endringsprosesser. Funnene i oppgaven er drøftet med bakgrunn i anvendt litteratur.
Studien har vist at det skilles mellom destruktiv og konstruktiv motstand og at de bør håndteres ulikt. Den destruktive motstanden kan med fordel elimineres, mens den konstruktive motstanden kan sees på som en ressurs og bør lyttes til. Resultatene i studien viser også at ledere bør skape engasjement og motiverte ansatte i en endringsprosess. Motiverte og engasjerte ansatte kan bidra med å redusere den destruktive motstanden og det kan oppmuntre til konstruktiv motstand. Funn i studien tyder på at det er ulike betingelser som bør ligge til rette for en vellykket endringsprosess. Betingelsene omhandler å skape trygge rammer for ansatte, ha nok tid og utnytte interne ressurser.