En konseptuell studie av fenomenet «kunnskapsdeling» på kombinerte arbeidsplasser
Abstract
Problemet: Kunnskapsdeling på kombinerte arbeidsplasser kan påvirkes av begrenset sosial
interaksjon
Problemstilling: Hva kan hemme eller fremme kunnskapsdeling på en fleksibel arbeidsplass?
Fremgangsmåte og metode: Oppgavens metodologiske grunnlag er konseptuell
generalisering og gjennom denne strategien er det abstrahert litteratur rundt problematikken,
og det er til sammen tolv hypoteser. Disse er satt sammen med utgangspunkt i tre typologier
knyttet til overordnet problemstilling og to. Det er også utarbeidet konseptuelle modeller for å
sette dette i sammenheng.
Hensikt: Oppgaven er ment som et bidrag til den samfunnsvitenskapelige litteraturen som en
mini-teori, det kan bygges videre på. Dette med hensikten å belyse nye fenomener som er
kommet som resultater av Covid-19 pandemien. Herunder nye måter å organisere
arbeidstokken på, i form av kombinerte arbeidsplasser og hvordan dette påvirker deling av
kunnskap.
Hovedfunn:
- Ulike former for digitale kommunikasjonsmidler har stor innvirkning på
kunnskapsdeling
- Taus kunnskap er svært vanskelig å få til når sosial interaksjon blir redusert
- Tillit er en grunnleggende faktor som må være til stede for kunnskapsdeling, og tillit
påvirkes i stor grad av redusert sosial interaksjon.
- Sosiale utvekslingsteori bygger på tillit, og er avgjørende for kunnskapsdeling
- Sosiale relasjoner etableres gjennom tillit