Et studie om hvordan en rabattkode bør utformes for optimal effekt
Abstract
Denne masteroppgaven kobler etablert teori om mentale heuristikker,
nummerprosessering og viktigheten av involveringsgrad opp imot utformingen av
rabattkoder på e-post.
Det er benyttet et mellomgruppe eksperimentdesign, hvor det gjennom samarbeid
med to anerkjente bedrifter innen sportsbransjen i Norge er sendt ut nyhetsbrevet
per e-post til et randomisert utvalg. Respondentene ble delt i to eksperimentgrupper,
som ble tilsendt en rabattkode i kroner eller en rabattkode i prosent. Dette for å
kartlegge hvilken utforming som genererte høyest kjøpsintensjon målt i klikk i e-post.
Det var kun utformingen av rabattkodene som var manipulert, og variabler slik som
emnefelt, design og format ble isolert likt. Det ble totalt gjennomført tre
eksperimenter med 45 290 respondenter. Resultatene fra de tre studiene var
samstemte på at rabattkoder av moderat størrelse genererte flere klikk når de var
utformet i kroner enn når de var utformet i prosent. Det kan derfor konkluderes med
at rabattkode-utformingen alene var den avgjørende årsakseffekten.
Det som likevel hadde størst utslagsgivende effekt på klikkfrekvensen var grad av
involvering. Her viste eksperimentene samsvarende resultater om at høy
involveringsgrad genererte en signifikant høyere klikkrate, dette uavhengig av
utformingen av rabattkoden. Antagelsen om at høy involvering ville påvirke
klikkfrekvensen på en rabattkode i prosent eller i kroner viste seg å ikke være
gjeldene. Hovedeffekten var dermed fortsatt gjeldende uavhengig av grad av
involvering.
Oppsummert konkluderes det med at for optimal effekt på en rabattkode av moderat
størrelse, bør den utformes som et kroneavslag. Kundenes involveringsgrad har dog
en større betydning på kjøpsintensjonen, som tilsier at bedrifter bør prioritere
kundelojalitet.