• Et innblikk i pensumlitteraturen 

      Rånes, Frida Hartz; Sølvberg, Helene Fagervik (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikt: Denne oppgaven søker å bidra til forståelse og innsikt i pensumlitteraturen, med fokus på interaksjon mellom forleser og student, og hvilke bakenforliggende faktorer som kan sies å påvirke opplevelsen av pensum. ...
    • Et kvalitativt litteraturstudie om sammenhengen mellom jobbkarakteristika og transformasjonsledelse 

      Kullerud, Maria; Myhrvold, Anders Tefre; Mortensen, Jean Fredrich Baptist Burmann (Bachelor thesis, 2016-11-08)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke forholdet mellom jobbkarakteristikamodeller og transformasjonsledelse. Vi har hatt som formål å rettet fokus mot tre ulike artikler vi kommer til å redegjøre og sammenligne for ...
    • Et studie av bærekraft og lojalitet: påvirker bærekraft forbrukerlojalitet? 

      Østby Lambine, Edvin; Suarez, Martin Gabriel (Bachelor thesis, 2020)
      Temaet for denne bachelor avhandlingen er å utforske hvorvidt bærekraftige produkter og bedrifter påvirker lojaliteten til forbrukere. Miljøutfordringer er noe som står sentralt i dagens samfunn, den globale temperaturen ...
    • Et studie om hvordan en rabattkode bør utformes for optimal effekt 

      Jørgenrud, Nadia; Knudsen, Nora Teie (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven kobler etablert teori om mentale heuristikker, nummerprosessering og viktigheten av involveringsgrad opp imot utformingen av rabattkoder på e-post. Det er benyttet et mellomgruppe eksperimentdesign, ...
    • Etableringshindre og bruk av egne merkevarer i norsk dagligvarehandel 

      Fodnes, Martin; Sørensen, Christine (Bachelor thesis, 2017-10-09)
      Temaet for denne bacheloroppgaven er basert på etableringshindre i det norske dagligvaremarkedet og hvordan kjedene tar i bruk egne merkevarer (EMV). Dagligvaremarkedet i Norge styres av tre store kjeder som står for 95% ...
    • Etikk i handlekurven – Hvilken effekt har sosial norm og etisk merking på forbrukerens holdning og kjøpsintensjon? 

      Kjosvatn, Inger Amalie; Kingell, Rattana Eveline (Bachelor thesis, 2016-11-21)
      Vi har alle et ansvar for at bærekraftsmålene nås på sikt. Stadig flere innser det, også innenfor forbrukersamfunnet. Interessen for etiske og sosialt forsvarlige produktalternativer er økende. Samtidig viser studier at ...
    • Etikk i markedsføring av kosmetiske behandlinger 

      Røed, Charlotte; Wichstrøm Rolland, Veronica; Larsen, Kamilla (Bachelor thesis, 2020-06-02)
      Vi har i denne oppgaven valgt å skrive om de etiske beslutningene en bedrift gjennomgår før de publiserer et innlegg på Instagram. Bakgrunnen for at vi valgte dette temaet var fordi vi synes det var spennende, samtidig ...
    • Etnisk diskriminering i rekrutteringsprosesser 

      Fredriksen, Caroline (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hvordan kan virksomheter redusere muligheten for at det forekommer etnisk diskriminering i rekrutteringsprosessen? For å undersøke ...
    • Etnisk mangfold i arbeidslivet - Praksis og tiltak 

      Andresen, Mari Hoff; Asbjørnsen, Christian; Bruun, Kristoffer (Bachelor thesis, 2015-10-21)
      Den overordnede problemstillingen for denne studien er ”Hva kjennetegner holdninger til og arbeidet med etnisk mangfold, i organisasjoner som har blitt tildelt Regjeringens Mangfoldspris?”. For å besvare problemstillingen ...
    • Etnisk mangfold som konkurransefortrinn? 

      Hartløv, Nora; Hambro, Elin; Haugen, Emilie (Bachelor thesis, 2021)
      Formålet med studien er å belyse tematikken rundt etnisk mangfold i norsk arbeidsliv ettersom mangfold er og vil være en stor del av arbeidsmarkedet. Det finnes mye litteratur og forskning som viser effektene av mangfoldige ...
    • Eureka: Identifying what it means to practice student-centered teaching in a hypermodern age 

      Diers-Lawson, Audra (Journal article, 2021)
      Contemporary professional reports and research suggest that in corporate communication and related programs, we are not creating environments for modern students to thrive nor are we meeting the industry’s expectations in ...
    • The European Central Bank 

      Hjertaker, Ingrid; Tranøy, Bent Sofus (Palgrave Studies in European Union Politics (PSEUP);, Chapter, 2021)
      This chapter suggests that the European Central Bank´s (ECB’s) changed role over the last 10 years can be conceptualized by three modes of crisis handling: Denial, Mission Creep, and Mission Leap. The ECB was never intended ...
    • Eventmarkedsføring- Et casestudie av Red Bull Sparkstøtting Supercross 

      Rasmussen, Iselin; Remøe, Helene Holmvik; Opperman, Aina Marie (Bachelor thesis, 2013-12-09)
      Bakgrunnen for denne oppgaven bygger på vår nysgjerrighet på bruk av eventer som markedsføringsverktøy. Red Bull er en av mange bedrifter som i økende grad benytter eventer som en del av markedskommunikasjonen, og skiller ...
    • Evolusjoner og revolusjoner i ACOS 

      Fjellhaug, Marianne; Vildskog, Martine; Hetlevik, Iselin Mari (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Denne bacheloroppgaven ble gjennomført med hjelp fra programvareselskapet ACOS, og har som formål å undersøke to hovedproblemstillinger. Vi undersøker hvordan ACOS sin vekst, fra etablering til i dag, har påvirket deres ...
    • eWOM på Facebook 

      Braathen, Helene Ueland; Simonsen, Marte (Bachelor thesis, 2017-10-11)
      Når vi skrev denne oppgaven om eWOM og kunders påvirkningskraft, ønsket vi å undersøke om informasjonssøking, personlig innflytelse og negativ omtale hadde en påvirkning på kjøpsintensjonen til en forbruker. Vi ville ...
    • Expatriation inkluderer Repatriation. Prosessen ved expatriates 

      Dale, Mathilde Karin; Andersen, Martine Rong; Walland, Vanessa (Bachelor thesis, 2018-09-27)
      Ettersom organisasjoner opplever et økt behov for internasjonalisering har internasjonal HR blitt stadig viktigere. Da det er gjort lite forskning på dette emne i Norge, ønsket vi å ta opp kulturelle, sosiale og etiske ...
    • Expert ethos and the strength of networks: negotiations of credibility in mediated debate on COVID-19 

      Kjeldsen, Jens Elmelund; Ihlen, Øyvind; Just, Sine Nørholm; Larsson, Anders Olof (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      For public health promotion to succeed, popular support is necessary and the chosen policies and measures have to be perceived as legitimate by the public. In other words, health authorities need to build on and sustain ...
    • An exploratory and confirmatory composite analysis of a scale for measuring privacy concerns 

      Mwesiumo, Deodat Edward; Halpern, Nigel; Budd, Thomas; Suau-Sanchez, Pere; Bråthen, Svein (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper reports a confirmatory composite analysis of a scale for measuring privacy concerns, and the effect of privacy concerns on the willingness to provide personal data. The analysis is based on 468 survey responses, ...