• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kartlegging av avgjørende motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing?

Visaggi- Duborgh, Thomas
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BCR3100 Bacheloroppgave - Studentnr 980205 (PDF).pdf (662.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161579
Date
2013-12-09
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon [339]
Abstract
SAMMENDRAG

Gjennom denne besvarelsen har jeg sett på hvorfor norske bedrifter investerer i

idrettssponsing med bakgrunn i problemstillingen; ”En kartlegging av avgjørende

motiver bak idrettssponsing: Hvorfor norske bedrifter investerer i idrettssponsing.”

Hensikten med oppgaven har vært å kartlegge avgjørende motiver bak

idrettssponsing. I følgende arbeid ble det hentet inn teori om sponsing, samt motiver

og mål bak idrettssponsing. Videre ble det utført en undersøkelse med kvalitative

dybdeintervjuer av et utvalg norske sponsorer, samt en konsulentvirksomhet med

erfaring innen strategiutvikling, som bidro med erfaringer og kunnskap innen

idrettssponsing og motivene som ligger bak investeringene.

Funnene i undersøkelsen var mange og viste seg i stor grad å støtte tidligere studier av

motiver bak idrettssponsing. Resultatet av undersøkelsen viste at de norske bedriftene

investerer i idrettssponsing av et grunnleggende kommersielt motiv – de benytter

sponsing som et strategisk verktøy til å nå ulike mål som fremmer bedriftens

økonomiske vekst. Norske bedrifter investerer i idrettssponsing basert på en rekke

ønskede fordeler knyttet til idrettssponsing som et markedsførings- og

kommunikasjonsverktøy, samt ulike egenskaper ved sponsorobjektene som gjør at

ulike strategiske interne og eksterne mål kan nås. Mål knyttet til intern markedsføring,

merkevarebygging, hospitality, salg, mediedekning og eksponering, samfunnsansvar

og engasjement og tilgang til nye markeder viste seg å være avgjørende for norske

sponsorers investering i idrettssponsing.

Formålet med denne besvarelsen har vært å bidra med teoretisk og praktisk kunnskap

til eksisterende og potensielle sponsorer, og sponsorobjekter som søker å styrke sin

attraktivitet i sponsormarkedet. Forhåpentligvis kan besvarelsen bidra til å styrke

fremtidig sponsorvirksomhet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit