Hurra for sosiale medier i rekruttering! Eller...?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223358Utgivelsesdato
2014-10-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven besvarer hvordan seks researchere bruker sosiale medier og
effektene ved å implementere bruk av sosiale medier i rekrutteringsprosessen. Målet med
oppgaven er å belyse hvilke negative effekter som risikerer å inntreffe når man tar i bruk
verktøy som Linkedin og Facebook.
Undersøkelsen ble innledet med en surveyundersøkelse som er besvart av hundre researchere
i rekrutteringsbransjen, og videre er resultatene brukt som en rød tråd gjennom
dybdeintervjuene med seks researchere.
Oppgaven tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål. For det første hvordan researchere bruker
sosiale medier i seleksjonsprosessen. For det andre hvilke sosialpsykologiske faktorer som
tenderer å slå ut ved bruk av sosiale medier. Relevant teori om rekruttering, sosiale medier og
psykologi gir et teoretisk bakteppe for å forstå oppgavens tema.
Funnene viser at researchere er positive til bruk av sosiale medier og bruker det i stor grad. Vi
har gjennom vår forskning funnet frem til resultater som indikerer at det finnes fallgruver ved
bruk av sosiale medier i seleksjonsprosessen. Gjennom forskningsprosessen har vi sett en rød
tråd mellom det å ha tilgang til et kort sammendrag av en persons liv via sosiale medier med
det å ta konklusjoner om deres personlighet og kompetanse på et tidligere stadium i
prosessen.
Bruk av sosiale medier i rekruttering har derfor ikke bare en positiv effekt. Oppgaven er kun
et lite bidrag av et lite utforsket fagfelt, men kan fungere som en tankevekker for personer i
rekrutteringsbransjen.