Motivasjon og mistrivsel i DNV GL
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223362Utgivelsesdato
2014-10-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke Herzbergs tofaktorteori, og teste teoriens
gyldighet 55 år etter den ble publisert for første gang. For å gjøre dette har vi valgt å
undersøke om Herzbergs tofaktorteori kan benyttes for å forklare hva som skaper motivasjon
og mistrivsel i HR-avdelingen i DNV GL. Formålet med oppgaven er å undersøke om
tofaktorteorien stemmer overens med utvalget oppgaven baserer seg på. For å gjøre dette har
vi valgt kvalitativ forskning, der vi har undersøkt hvorvidt faktorene som blir fremstilt i
Herzbergs tofaktorteori stemmer overens med vårt utvalg. Oppgaven tar dermed
utgangspunkt i problemstillingen: Kan Herzbergs tofaktorteori benyttes for å forklare hva
som skaper motivasjon og mistrivsel i DNV GL, eller er det andre faktorer som skaper dette?
Hovedfunnene i oppgaven viser seg å være at en kan benytte noen av Herzbergs
motivasjonsfaktorer for å forklare hva som skaper motivasjon, og noen av Herzbergs
hygienefaktorer for å forklare hva som må være tilstede for at det ikke skal oppstå mistrivsel.
Samtidig har det fremkommet noen faktorer som skiller seg fra Herzbergs tofaktorteori. Disse
er lønn, ledelse og det å ha en god relasjon til sine medarbeidere-og overordnede. Disse
faktorene viser seg å være viktige for å bygge motivasjon i DNV GL, men er ikke inkludert
som en del av Herzbergs motivasjonsfaktorer. I forhold til hygienefaktorer var det kun
karaktersystemet i DNV GL, som ikke stemmer overens med Herzbergs hygienefaktorer.