Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBratterud, Thea
dc.contributor.authorRunsbech, Henriette Lea
dc.date.accessioned2014-10-08T09:24:17Z
dc.date.available2014-10-08T09:24:17Z
dc.date.issued2014-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223362
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke Herzbergs tofaktorteori, og teste teoriens gyldighet 55 år etter den ble publisert for første gang. For å gjøre dette har vi valgt å undersøke om Herzbergs tofaktorteori kan benyttes for å forklare hva som skaper motivasjon og mistrivsel i HR-avdelingen i DNV GL. Formålet med oppgaven er å undersøke om tofaktorteorien stemmer overens med utvalget oppgaven baserer seg på. For å gjøre dette har vi valgt kvalitativ forskning, der vi har undersøkt hvorvidt faktorene som blir fremstilt i Herzbergs tofaktorteori stemmer overens med vårt utvalg. Oppgaven tar dermed utgangspunkt i problemstillingen: Kan Herzbergs tofaktorteori benyttes for å forklare hva som skaper motivasjon og mistrivsel i DNV GL, eller er det andre faktorer som skaper dette? Hovedfunnene i oppgaven viser seg å være at en kan benytte noen av Herzbergs motivasjonsfaktorer for å forklare hva som skaper motivasjon, og noen av Herzbergs hygienefaktorer for å forklare hva som må være tilstede for at det ikke skal oppstå mistrivsel. Samtidig har det fremkommet noen faktorer som skiller seg fra Herzbergs tofaktorteori. Disse er lønn, ledelse og det å ha en god relasjon til sine medarbeidere-og overordnede. Disse faktorene viser seg å være viktige for å bygge motivasjon i DNV GL, men er ikke inkludert som en del av Herzbergs motivasjonsfaktorer. I forhold til hygienefaktorer var det kun karaktersystemet i DNV GL, som ikke stemmer overens med Herzbergs hygienefaktorer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMotivasjonnb_NO
dc.titleMotivasjon og mistrivsel i DNV GLnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel