FOR ET HERLIG HUNDELIV – ØKENDE FORBRUK TIL HUND I NORGE.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223970Utgivelsesdato
2014-10-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg økt forbruk til hund i Norge. Vi ser på hvilke faktorer som fører
til et økt forbruk til hund hvor vi trekker inn relasjon mellom hund og eier, holdning til luksus
og ulike motivasjonsteorier, hvor selvbestemmelsesteorien, aspirasjon og ytre og indre
motivasjon er sentralt. Problemstillingen vår er følgende:
Hvilke faktorer kan forklare økt forbruk til hund i Norge?
Bakgrunnen for tema er kjøp av merkeklær til barn i tidlig alder og fenomenet iøynefallende
forbruk. Oppgaven starter med en konkretisering av forbruket til hund og ser på dette
markedet er i dagens Norge. Videre ser vi på hvor stor del hunden er for menneskets liv og
hva som kan påvirke relasjon mellom hund og eier. Holdningen til luksus blant hundeeiere
blir presentert sammen med forbrukerutviklingen i Norge. Vi avslutter teorikapittelet med
ulike motivasjonsteorier samt selvbestemmelsesteorien til Ryan og Deci (1985) for å svare på
hva som motiverer hundeeiere til kjøp av luksuriøse varer og tjenester til sin hund.
For denne bacheloroppgaven har vi benyttet oss av kvantitativ metode. Vi har gjennom et
kausalt forskningsdesign (årsak, virkning) foretatt en tverrsnittsundersøkelse i form av et
spørreskjema. Flere av spørsmålene er tatt fra ulike måleskalaer, blant annet ”The dog
Attitude Scale” og selvbestemmelsesteorien (Deci og Ryan 1985). Innsamlet datamateriale er
blitt analysert via SPSS-programmet IBM Statistics. Resultatet av analysen viste at relasjon
mellom hund og eier, holdning til luksus og aspirasjon har en sammenheng med økt forbruk
til hund. Vi avslutter oppgaven med å ta høyde for andre påvirkningsfaktorer til økt forbruk
som kan danne grunnlag for videre forskning.