• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FOR ET HERLIG HUNDELIV – ØKENDE FORBRUK TIL HUND I NORGE.

Karlsrud, Weronika; Kirkerud, Janne; Kleppa, Mona
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bachelor v+Ñren 2014.pdf (2.209Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223970
Date
2014-10-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg økt forbruk til hund i Norge. Vi ser på hvilke faktorer som fører

til et økt forbruk til hund hvor vi trekker inn relasjon mellom hund og eier, holdning til luksus

og ulike motivasjonsteorier, hvor selvbestemmelsesteorien, aspirasjon og ytre og indre

motivasjon er sentralt. Problemstillingen vår er følgende:

Hvilke faktorer kan forklare økt forbruk til hund i Norge?

Bakgrunnen for tema er kjøp av merkeklær til barn i tidlig alder og fenomenet iøynefallende

forbruk. Oppgaven starter med en konkretisering av forbruket til hund og ser på dette

markedet er i dagens Norge. Videre ser vi på hvor stor del hunden er for menneskets liv og

hva som kan påvirke relasjon mellom hund og eier. Holdningen til luksus blant hundeeiere

blir presentert sammen med forbrukerutviklingen i Norge. Vi avslutter teorikapittelet med

ulike motivasjonsteorier samt selvbestemmelsesteorien til Ryan og Deci (1985) for å svare på

hva som motiverer hundeeiere til kjøp av luksuriøse varer og tjenester til sin hund.

For denne bacheloroppgaven har vi benyttet oss av kvantitativ metode. Vi har gjennom et

kausalt forskningsdesign (årsak, virkning) foretatt en tverrsnittsundersøkelse i form av et

spørreskjema. Flere av spørsmålene er tatt fra ulike måleskalaer, blant annet ”The dog

Attitude Scale” og selvbestemmelsesteorien (Deci og Ryan 1985). Innsamlet datamateriale er

blitt analysert via SPSS-programmet IBM Statistics. Resultatet av analysen viste at relasjon

mellom hund og eier, holdning til luksus og aspirasjon har en sammenheng med økt forbruk

til hund. Vi avslutter oppgaven med å ta høyde for andre påvirkningsfaktorer til økt forbruk

som kan danne grunnlag for videre forskning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit