INNOVATIVE PIONERPRODUKTERS REFERANSEPRISER I NYE PRODUKTKATEGORIER OG DERES VIRKNINGER PÅ PRISRETTFERDIGHET OG KJØPSINTENSJON.
Abstract
Oppgaven tok med utgangspunkt i eksisterende teori om blant annet pionerprodukter,
referansepriser, prisstrategier og kjøpsbeslutninger, sikte på bekrefte kausale mekanismer
mellom eksterne og interne referansepriser, prisrettferdighet og kjøpsintensjon. Dette ble gjort
ved å manipulere den eksterne referanseprisen med prisstrategiene skimming og penetration,
for å undersøke om strategiene hadde forskjellig virkning på de interne referanseprisene, og
om en eventuell endring av disse også ville påvirke prisrettferdighet og kjøpsintensjon.
Studiets overordnede problemstilling var på bakgrunn av dette ”Hvilken effekt har eksterne
referansepriser på innovative pionerprodukters interne referansepriser, og hvordan påvirker
dette oppfattet prisrettferdighet og kjøpsintensjon?”. Denne var igjen delt opp i to
overordnede forskningsspørsmål, om henholdsvis hvordan interne referansepriser for
pionerprodukter var antatt å endres i retning av innledende priser, og hvordan innpakning av
tap eller differensiering av gevinster gjennom bundling var antatt å påvirke de interne
referanseprisene. Det første forskningsspørsmålet ga fem av studiets seks hypoteser, og var
derfor naturligvis det viktigste av de to aktuelle forskningsspørsmålene.
I studiet ble det benyttet ekstensive forskningsdesign av typen eksperimenter, med kvantitativ
metode som innsamlingsform. Selve datainnsamlingen ble gjort via ulike studentgrupper på
Facebook og studentmaillister, og resultatene ble analysert i statistikkprogrammet SPSS.
Gjennom analyse av det innsamlede datamaterialet ble det gitt støtte for fire av studiets seks
hypoteser, i tillegg til delvis støtte for en femte hypotese. Det ble som et resultat av dette
påvist en kausal mekanisme mellom eksterne og interne referanser, som også er støttet i
tidligere teori, noe som gir svar gil den første delen av problemstillingen – ”Hvilken effekt
har eksterne referansepriser på innovative pionerprodukters interne referansepriser?”.
Når det gjelder den andre delen av problemstillingen – ”…og hvordan påvirker dette oppfattet
prisrettferdighet og kjøpsintensjon?”, ble det påvist årsak-virkningssammenhenger mellom
interne referansepriser og kjøpsintensjon ved både innledende strategipriser og etterfølgende
priser i form av motsatt prisytterpunkt. Grunnet kun delvis støtte for samvariasjonen mellom
interne referansepriser og prisrettferdigheter ved etterfølgende priser kunne det imidlertid ikke
sies noe bastant om forholdet mellom interne referansepriser og prisrettferdighet.