Sponsing av idrettsutøvere – En sammenligning av Therese Johaug og Suzann Pettersen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224678Utgivelsesdato
2014-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er sponsing, eller mer presist, sponsing av idrettsutøvere.
Formålet med oppgaven er å oppnå en bredere innsikt i norske bedrifters beslutninger
omkring valget av idrettsutøvere som sponsorobjekter. Da bakgrunnen for vår oppgave er
Suzann Pettersen, og hennes posisjon på det norske sponsormarkedet, ønsker vi at oppgaven
kan bidra til å forbedre forståelsen og innsikten omkring beslutningene som norske bedrifter
foretar.
Vi har utarbeidet to problemstillinger for oppgaven. Den overordnede problemstillingen er
som følger: ”Hvilke variabler påvirker valg av idrettsutøver som sponsorobjekt for norske
bedrifter?” Vi ønsket å avgrense den overordnede problemstillingen, da vi mente den i
hovedsak var for omfattende. Av den grunn ble vår avgrensede problemstilling som følgende:
”Er valg av idrettsutøver som sponsorobjekt for norske bedrifter tilknyttet nasjonal kultur? –
En sammenligning av Therese Johaug og Suzann Pettersen” I forhold til nasjonal kultur
tenker vi først og fremst på det typisk norske, med hensyn til hvilke preferanser, interesser,
meninger og holdninger vi danner oss som nordmenn. Vårt fokus handler om hva som gjør
nettopp den ene, eller den andre idrettsutøver mer attraktiv for bedriftene. Variablene vi
vurderer er derfor tilknyttet idrettsutøveren.
Vi gjennomførte en kvalitativ undersøkelse hvor vi samlet inn data fra informanter, som alle
var involvert i beslutninger angående sponsoravtaler for de norske bedriftene. Vi
gjennomførte intervjuer, hvor intervjuguiden inneholdt spørsmål angående sponsing og
viktige kriterier ved idrettsutøveren. I analysedelen av oppgaven vil vi se den innsamlede
dataen i lys av våre utvalgte teoretiske perspektiver. Vi vil analysere ulike variabler før vi
sammenfatter våre funn i en konklusjon på problemstillingen, ved kapittel 7.0. Konklusjonen
vår vil vise at det særlig er en variabel som er svært sentral ved våre undersøkte bedrifters
valg av idrettsutøver som sponsorobjekt, nemlig nasjonal identitet. Eller mer presist,
tilknytningen til den norske nasjonale identiteten.