Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRanes, Margrethe
dc.contributor.authorSliper, Maren
dc.contributor.authorPedersen, Linnea Bjordal
dc.date.accessioned2014-10-28T12:05:00Z
dc.date.available2014-10-28T12:05:00Z
dc.date.issued2014-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224784
dc.description.abstractHovedtemaet for denne bacheloroppgaven er skjønnhetsidealet i reklame, og om det har påvirkningskraft på selvbildet til unge kvinner. Målet med oppgaven er å se hvordan unge kvinner blir påvirket av skjønnhetsidealet reklame fremmer. Vi har innhentet data gjennom kvalitativ metode for å få best mulig kunnskap rundt problemstillingen: ”Hvordan påvirker reklame unge kvinners forståelse av egen kropp?” For å besvare problemstillingen har vi utført 12 dybdeintervju av unge kvinner i alderen 20-26 år som er bosatt i Oslo. Informantene kan fordeles utover en skala hvor den ene siden har stort fokus på trening, og den andre siden er de som ikke prioriter trening. Målet var ikke å generalisere utvalget vårt, men å skape en forståelse rundt fenomenet. I media har det vært mange debatter om at reklame er preget av seksualisering og retusjerte bilder, og at man er bekymret for forbrukerens selvbilde. Reklamebransjen retusjerer allerede vakre kvinner til å bli enda vakrere, og gjennom visuell kommunikasjon oppstår det et sett med uskrevne regler for hvordan en skal se ut, oppføre og kle seg i samfunnet. Det er ofte motebransjen som får kritikk for å fremme et helsefarlig skjønnhetsideal, men vi har valgt å se på hva som skjer når unge kvinner eksponeres for skjønnhetsidealet som reklamebransjen fremmer. I analysen har vi fokusert på emnene påvirkning, seksualisering, skjønnhetsidealet, selvbilde og sosialt nettverk. Vi har analysert intervjuene og koblet data opp mot relevant teori. Gjennom analysen av våre informanter konkluderer vi med at informantene også blir ubevisst påvirket av samfunnets forventninger til hva som er vakkert, hvordan man skal se ut og hva som er sosialt akseptert. Informantene var bevisst på at reklame ble retusjert og ikke var ekte, men allikevel sammenlignet de seg selv med bildene. Vi kom frem til at reklame har påvirkningskraft, men ikke alene, variabler som sosiale medier, venner, familie og kjendiser er med på å forme unge kvinner sitt selvbilde. Avslutningsvis kom vi frem til at den største konsekvensen med reklame er at selvbildet blir påvirket, og fører til at unge kvinner streber etter et skjønnhetsideal som er urealistisk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSkjønnhetsidealetnb_NO
dc.subjectForbrukersosiologinb_NO
dc.subjectKvinnernb_NO
dc.titleSkjønnhetsidealet i reklame.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel