Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamm, Ingeborg
dc.date.accessioned2016-10-10T13:01:21Z
dc.date.available2016-10-10T13:01:21Z
dc.date.issued2016-10-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2413987
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: I begynnelsen av januar og nytt år er avisene fulle av treningstips og slankeråd. Mange har gode forsetter for det nye året og ønsker å komme godt i gang med sin nye livsstil. De opplever tidlig positive tilbakemeldinger når effektene av endring av livsstil blir synlig for omgivelsene. Ytre motivasjon er ofte en pådriver, og resultatet er mye ros og tilbakemeldinger. Motivasjon defineres gjerne som «de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir retning til og opprettholder atferd i ulike grader av intensitet for å oppnå et mål (8). Ytre motivasjon styres av belønning og oppmerksomhet, mens indre motivasjon har utgangspunkt i individets interesse og nysgjerrighet. Motiverende intervju er en strukturert metode for å løfte frem den indre motivasjon for endring og har til hensikt å fremkalle endringssnakk og styrke mestringstiltro (11). Motivasjonen for å endre livsstil skjer gjennom relasjoner mellom personen som ønsker å endre livsstil, og den personen som ønsker å hjelpe til med livsstilsendring. Dialogen mellom hjelper og kunde er helt avgjørende for å få klienten til å endre livsstil. Prochaska og DiClemente presenterte i 1992 en modell for motiverende samtaler, Den Transteoretiske modell, som beskriver hva som skjer når en person forsøker å gjøre endringer i forhold til en problemlivsstil (9). Prochaska og DiClemente mener at livsstilsendring er en motivasjonsprosess som forløper gjennom seks stadier. Hjelperen kan øke effekten av sin dialog, samtale og rådgivning med klienten, hvis tiltakene er tilpasset til det stadiet som klienten befinner seg i. De seks stadiene er: 1) føroverveielse, 2) overveielse, 3) forberedelse, 4) handling, 5) vedlikehold og 6) tilbakefall. Mål: I denne oppgaven vil fokuset være på vedlikeholdsfasen (fase fem). Det er et anerkjent problem at det er utfordrende å opprettholde motivasjon, og fare for tilbakefall i denne fasen. Målet i denne oppgaven er å søke svar på: Problemstilling: Hvordan kan en mentor bidra til å opprettholde motivasjonen i en livsstilsendring over tid, det vil si at klienten forblir i vedlikeholdsfasen, fase fem. Metode: Forskningen i denne bacheloroppgaven er basert på litteratursøk og en kvalitativ studie gjennom strukturerte dybdeintervjuer i kunnskapsbasert praksis. Studien gir også kvantitative svar. I alt ble fem personer intervjuet. Resultater: Funnene viser at en mentors rolle kan bidra til å opprettholde motivasjonen i en livsstilsendring ved å utforske og skape mestringsforventninger til realistiske mål og delmål, og kontinuerlig oppfølging av adepten i en en-til-en relasjon og gjennom nettverksgrupper. Konklusjon: En mentor kan bidra til å opprettholde motivasjonen i en livsstilsendring over tid ved å stimulere til kontinuitet i adeptens livsstilsendringsprosess, og bistå i å utvikle adeptens kompetanse og mestring av utfordringer. Dette gjøres ved at mentoren skaper tydelige forventninger til adepten om å utvikle realistiske mål og delmål, og mestringsstrategier som forbereder adepten på eventuelle tilbakefall. En mentor kan bidra med verktøy som adepten kan bruke målrettet i livsstilsendringen. Systematisk og bevisst oppfølging av adepten er helt essensiell for opprettholdelse av motivasjon i en livsstilsendring over tid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectdybdeintervjunb_NO
dc.subjectmentornb_NO
dc.subjectlivsstilsendringnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleHvordan kan en mentor bidra til å opprettholde motivasjon i en livsstilsendring over tidnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge